Socialsekreterare hos Polisen - en lyckad satsning

I juni 2006 placerades två socialsekreterare från Malmö stad på rånkommissionen och narkotikaroteln i Polishuset. Projektet har varit lyckosamt. Så lyckosamt att socialsekreterarna nu är en del av den ordinarie verksamheten Ungdomsroteln. I en slutrapport berättar socialsekreterarna om arbetet under de två gångna åren.

- Vi har inte längre några osynliga barn i Malmö. Samarbetet har gjort att vi sett över och förbättrat varandras rutiner, så att vi synliggör barn som befinner sig i riskzonen för kriminalitet. Vi har skapat en tydlighet som leder till att vi tidigt upptäcker dessa ungdomar - man behöver inte längre vara anonym, berättar Gaby Wallström, enhetschef inom Individ- och familjeomsorg på Centrum stadsdelsförvaltning.

Bakgrund och syfte
Projektet "Socialsekreterare på rånkommissionen och narkotikaroteln" är en del i Malmö stads trygghetsskapande och brottsförebyggande arbete. Projektet startade den 1 juni 2006, efter att det år 2005 begicks över 800 personrån i Malmö. Ingen annanstans i Sverige begicks det så många rån per capita.

Syftet är att utveckla rutiner för informationsutbyte mellan polis och socialtjänst och att tidigt uppmärksamma ungdomar som befinner sig i miljöer som är en risk för deras hälsa och utveckling. Syftet är också att minska nyrekryteringen till kriminalitet och missbruk. Målgruppen är unga mellan 12 och 18 år som gjort sig skyldiga till eller är misstänkta för rån eller andra allvarliga brott.

Samarbete med Narkotikaroteln
Socialsekreterarna på Ungdomsroteln har också ett nära samarbete med Narkotikaroteln. När någon grips för narkotikabrott, kontrollerar socialsekreterarna om denna person har barn. Om så är fallet görs en anmälan om att barnet riskerar att fara illa.

- Vi började arbeta med detta i augusti 2007 och under tio månader har vi gjort 251 anmälningar. Av dessa barn bor 171 i Malmö. Det är av största vikt att dessa barn och deras föräldrar uppmärksammas, så att de får den hjälp de behöver och att vi på sikt kan minska nyrekrytering till missbruk och kriminalitet, berättar Gaby Wallström.

Snabbare informationsvägar
Samarbetet mellan polis och socialtjänst har många positiva effekter.
- Samarbetet har snabbat upp informationsvägarna, skapat en tydlighet mellan polis och socialtjänst och vi har nu ett större kunnande om varandras arbete. Det finns en god vilja till samarbete mellan verksamheterna, och det har varit en framgångsfaktor, berättar Gaby Wallström.

Den utvärdering som gjorts via enkäter och besök ute i stadsdelarna visar att kommunikationen och informationsutbytet mellan socialtjänst och polis har förbättrats.

- Socialtjänsten i stadsdelarna får nu information i ett tidigare skede. De får också mer fullvärdig information, vilket leder till utredningar med högre kvalitet, berättar Gaby Wallström.

För kommentarer kontakta:
Gaby Wallström, enhetschef inom Individ- och familjeomsorg på Centrum stadsdelsförvaltning, 040-34 56 45 alt 0703-40 56 56, gaby.wallstrom@malmo.se

Catharina Finne, socialsekreterare på Rånkommissionen/Ungdomsroteln,
040 - 20 35 57 alt 0709-93 48 82 catharina.finne@malmo.se

För ytterligare information kontakta Maria Thyrell, informatör på Centrum stadsdelsförvaltning 040-34 62 65 alt 0708-15 23 47, maria.thyrell@malmo.se.