Malmö Food Truck Festival 2017 (foto: Pierre Ekman)

​Sött, salt, syrligt och starkt när Malmö Food Truck Festival för tredje året i rad intar Magistratsparken

I Magistratsparken mitt i centrala Malmö gör vi för tredje året i rad plats för ett tjugotal av Skandinaviens absolut bästa food trucks. Under helgen den 31 maj- 2 juni kan du smaska i dig allt från japansk shogayaki, argentinska tacos, indiska grillrätter, specialgjord glass, lokalproducerad öl, till jamaicanska smoothies. I år är till och med tallrikarna ätbara, festivalens alla engångsmaterial är helt plastfria och alla dryckesförpackningar måste vara en del av pantsystemet.

Festivalområdet pryds av vimplar, spel och avslappande sittplatser för den som vill sprida ut sig i den lummiga parken. Detta sker givetvis inte i tystnad då Malmö-djs som DJ Roman, DJ SONA och Magnus Svenningsson från The Cardigans sätter ton till smakerna. I samma ögonblick är det premiär för konstikubik där besökarna kan ta del av en konstupplevelse i en genomskinlig glascontainer, en upplevelse kurerad av Malmöbaserade Little Finger.

"I år har vi fler food trucks än någonsin och även festivalområdet är lite större. Det kommer att bli en riktigt bra blandning av sött, salt, syrligt och starkt. Det känns dessutom extra roligt att vi i år fått till en engångs-plastfri festival, vilket jag tror är en jätteviktig faktor för framtida festivaler " – säger Rodrigo Lopez Calderon, projektledare på arrangemangsenheten, Malmö stad.

Förutom en rad gamla godingar bland våra food trucks så som Fisky Business och danska Ismobilen, kommer här årets nykomlingar: Tabemasu Ka-Jen (japansk fusion), Bageri Leve (växtbaserade tillsatsfria bakverk), Folkets Pops (sorbetpinnar av matsvinn och närodlad frukt), Holy Dogs (smakfyllda varmkorvar), August No Stress Surf Café (cafémat och bakverk), Malmö Smokers Club (extra rökt BBQ), Green House (mexicanbowls och veganska burgare) Skånes Dryckesproducenter (lokalproducerade ölsorter).

Läs mer om festivalen, aktörerna och vårt hållbarhetstänk här.

Utskickat av: Elina Carlstein, kommunikatör på Fastighets- och gatukontoret