Spännande höst med internationella stornamn på Stadsbiblioteket

Spännande höst med internationella stornamn på Stadsbiblioteket

Internationell författarscen på Stadsbiblioteket presenterar ett högintressant och brett höstprogram med några av världens mest hyllade författare. Höstens gäster är Salman Rushdie (Storbritannien), Siri Hustvedt (USA), David Grossman (Israel ) och Álvaro Enrigue (Mexiko).

Säsongen inleds den 20 augusti med besök av Salman Rushdie, en författare som kanske mer än någon annan påverkat hur den postkoloniala indiska litteraturen ser ut idag, men också en författare vars författarskap så ofta hamnat i skuggan av hans egen biografi efter fatwan och hotbilden mot honom. Daniel Sandström, litterär chef och förläggare på Albert Bonniers Förlag, leder samtalet med Rushdie om hans författarskap.

Den 29 september besöker Siri Hustvedt Malmö för första gången för att samtala med Johanna Koljonen, författare och journalist. Ett besök som hennes många trogna och hängivna läsare länge önskat och hoppats på. Hon är just nu aktuell på svenska med romanen Den lysande världen.

Den 1 oktober samtalar David Grossman från Israel med Sydsvenskans kulturchef  Rakel Chukri om Fallen ur tiden, där Grossman återkommer till vissa teman från På flykt från ett sorgebud och vidare undersöker sorgens natur och den svåra vägen tillbaka efter en stor förlust.

Avslutningsvis gästas Internationell författarscen den 27 oktober av den mexikanske författaren Álvaro Enrigue, som jämförts med Roberto Bolaño, David Foster Wallace och Hilary Mantel. Han introduceras i höst på svenska med den vindlande barockromanen Tiebreak, som inleds med en tennismatch mellan Michelangelo Merisi da Caravaggio och Francisco de Quevedo på Piazza Navona i Rom. I Malmö samtalar Enrigue med Carl-Michael Edenborg, författare och idéhistoriker.

För mer information och pressackreditering till Internationell författarscen kontakta:
Per Bergström, projektledare Internationell författarscen
E-post: per.bergstrom@malmo.se