Speed dejting med stadsdirektören

125 unga i Malmö har fått jobb genom arbetsmarknadssatsningen SEF Unga. Torsdagen den 16:e september ska de fira på Hipp och passa på att nätverka med både Malmös stadsdirektör och varandra.

Hipps spegelsal kommer torsdagen den 16:e att vara fylld av ungdomar från en mängd olika yrkeskategorier. Allt från kockar och CAD-tekniker till personalsekreterare och sköteselarbetare. På gästlistan finns även Malmö stads stadsdirektör Inger Nilsson tillsammans med både kommunalråd och förvaltningsdirektörer.

Terese Törnell och Joakim Svensson är två ungdomar som fått jobb genom SEF Unga. Båda har hjälpt till med att planera arrangemanget och är spända på resultatet.

– Den här träffen är till för att alla ska lära känna varandra. Vi har aldrig setts samtidigt så vi ska ha något som liknar speed dejting. Då sitter vi i grupper där varje person får presentera sig och berätta lite om sig själv. Stadsdirektören får också vara med, säger Terese Törnell.

Frukost med ett nätverk på köpet
För många är anställningen genom SEF Unga första jobbet. Genom att hålla en frukostnätverksträff hoppas Joakim att de knyter kontakter för framtiden.

– Många unga saknar nätverk. Att träffas så här och bara snacka kan ge mycket. Vem vet vad som händer efter SEF Unga-projektet tagit slut. Om vi har tur fortsätter vi kanske vara arbetskollegor, säger Joakim.

Evenemanget kommer att hållas på Hipp klockan 08.00 till 12.00 torsdagen den 16:e september. Stadsdirektören och andra gäster kommer under dagen hålla kortare föreläsningar och berätta om vad Malmö stad har att erbjuda ungdomarna i framtiden.

SEF Unga
Under 2010 satsas 50 miljoner kronor på sysselsättning åt unga Malmöbor i extrasatsningen "Unga Malmö". SEF Unga är en del av Unga Malmö och genom denna satsning ska 120 ungdomar som är bosatta i Malmö bemannas inom kommunal förvaltning på minst 6 månader. Vid dagsläget har målet överträffats då 125 ungdomar fått arbete inom Malmö stad.

Nu fortsätter projektet med coaching och handledning av de anställda. Målet är att 65 % av 125 ska gå vidare till antingen studier eller vidare anställning.

SEF Unga på Malmö stad

SEF Ungas blogg

För ytterligare information kontakta Hamin Mousavi, 0733-27 66 39, hamin.mousavi@malmo.se.