Spirallekplatsen invigs den 8 augusti kl 10.00 - pressinbjudan

Massor av barn har redan tagit den nya temalekplatsen i Magistratsparken till sitt hjärta. På temat ”Spiraler” inbjuder den färgstarka lekplatsen till både konstnärlig fantasi och fysisk aktivitet. Den 8 augusti kl. 10.00 är det officiell invigning. Nu invigs Malmös tionde temalekplats – en lekplats på temat ”spiraler”. Fredagen den 8 augusti kl 10.00 i nvigningstalar Camilla Anderson, landskapsarkitekten som tillsammans med konstnär Beatrice Hansson har utformat lekplatsen. Sedan framför rörelseartisten Helena Kågemark och musikern Oscar Hielm en kort föreställning på ca 15 minuter och därefter "leker de fram" invigningsceremonin tillsammans med barn från bland annat Triangelns, Korpens och Pilgårdens förskolor. Lekplatsens utformning Med närheten till Konsthallen var det naturligt att leta efter ett konstnärligt tema, men önskan var att det inte skulle kännas för uppenbart. Resultatet blev att placera ut sju stycken klätterställningar/lekskulpturer skapade av konstnären Beatrice Hansson. Klätterskulpturerna har kompletterats med mer traditionella gungor, sandlåda och bänkar. I samband med ombyggnaden har lekplatsen och parken öppnats upp mot Konsthallen. En tydligare entré till parken har skapats och besökare kan lättare flanera genom parken till och från Konsthallen. Specialritade betongpallar som fungerar både som sit tplats och bord och kommer att placeras på lite olika ställen inne bland lekredskapen. På så sätt finns de vuxna naturligt med vid barnens lek. Gatukontoret har under flera år arbetet med temalekplatser som ett sätt att förnya tankarna kring barns lekmiljöer. Lekplatserna har blivit populära och fungerar ofta som utflyktsmål även för barn från andra stadsdelar. För mer information kontakta Camilla Anderson, landskapsarkitekt 040-34 14 42 Petra Kling Gutenwik, informatör 040-34 21 16.