Stadsbiblioteket, Lärcentrum: Kreativt skrivande, distansstudier, reklamproduktion, dyslexiföreläsning, läxhjälp och språkträning

Måndag 6 september kl 18 och 19: Skriv i höst!
En kostnadsfri introduktionsträff kring det skrivna ordet i Lärcentrums inspirerande miljö på plan 2 i Slottet. Ett samarrangemang mellan Stadsbiblioteket och Studiefrämjandet Malmö. Cirkelledarna A Johan R Lahti, Lisa Zetterdahl och Gabriella Jönsson informerar om höstens skrivarcirklar, både för ungdomar och vuxna. Det blir cirklar i kreativt skrivande på såväl svenska som engelska, liksom i att skriva poesi.

Torsdag 30 september blir det en inspirationsdag om distansstudier. Besökare får då chansen att möta utbildare på alla nivåer, bland andra Hermods, Rönnen, KY-utbildningen i Eslöv och Kvarnby folkhögskola. Det blir också föreläsningar på temat distansstudier med bland andra Moderskeppet vid Högskolan i Jönköping, som har en webbaserad Photoshop-kurs på distans och Malmö högskola som berättar om språkkurser på distans.

En vecka i mitten av oktober flyttar en reklambyrå in på biblioteket för att visa hur de arbetar och ge intresserade biblioteksbesökare råd och tips.

Onsdag 27 oktober är temat ”Rätt att läsa? – ett seminarium om perspektiv på att läsa och skriva”, ett seminarium som vill väcka frågor om litteraturens och läsningens ställning i skolan och det nutida medielandskapet. Och samtidigt lyfta fram den lättlästa texten.

Onsdag 6 oktober, under Europeiska dyslexiveckan, blir det en föreläsning på Stadsbiblioteket i samarbete med Dyslexiföreningen FMLS i Malmö.

I samarbete med Röda korset erbjuder Lärcentrum varje vecka både läxhjälp och språkträning.
Torsdagar kl 16-18 kan unga mellan 15 och 21 år få hjälp med läxan och stöd i svenska.
Onsdagar kl 17-19 erbjuder Röda korset språkträning:
Träna Svenska - varje onsdag fr o m 29 sept
Träna Spanska - varannan onsdag fr o m 29 sept
Lärcentrum är ett samarbete mellan Stadsbiblioteket och Utbildningsförvaltningen och finns på plan 2 i Slottet.

Eva Jönsson
Informationssekr