Stjärnor deltar i Oresund Electric Car Rally

Stjärnor deltar i Oresund Electric Car Rally

Den 12-13 maj är det dags för Oresund Electric Car Rally som i år väntas samla ett rekordstort antal bilar. Deltar gör också rallystjärnan Tina Thörner, liksom dansstjärnorna Ann Wilson och Tony Irving.

Rallyt, som är öppet för elbilar och plug-in-hybrider, startar i Köpenhamn lördagen den 12 maj. Efter pausstopp i Helsingör fortsätter man mot Sundstorget i Helsingborg för nattvila och laddning. På söndagen 13 maj fortsätter rallyt över Landskrona till målgången på Stortorget i Malmö under eftermiddagen.

Vinnare av första etappen är den bil som förbrukat minst energi på vägen. Den andra vinns av den bil som klarat att hålla en angiven snitthastighet. Både amatörer och proffsförare får delta, i privat- eller firmabilar. Anmälan sker via rallyts hemsida www.oecr.org.

Tina Thörner har kört Dakar-rallyt och vunnit tre VM för damer men hon har aldrig kört elbil förut. Vinnare av den första etappen är den förare som lyckas förbruka minst energi. Tina Thörner tror inte det blir något problem.
- Även i vanliga rallyn tänker man ekonomiskt. Man vill inte bromsa för mycket, utan hålla en jämn hastighet över längre tid och planera körningen framåt. Samma sak gäller förstås i vanlig trafik.

Bakom rallyt, som delfinansieras av projekt E-mission, står Københavns Kommune, Region Hovedstaden, Malmö stad, Region Skåne, Helsingborgs stad och Öresundskraft AB. Projektet ska under en treårsperiod öka medvetenheten om och användandet av elbilar. Samtidigt som rallyt genomförs arrangeras Elbilens Dag av de fem deltagande städerna med utställningar, möjlighet att provköra elfordon och andra aktiviteter.

- Arrangemanget och intresset har vuxit sedan förra året. Ett bra exempel är Elbilens Dag som nu arrangeras i fem städer. Vi är också spända på tävlingsinslaget att förbruka minst energi. Det är första gången som vi använder precisionsmätning för att mäta hur mycket energi som förbrukats, berättar Per Lundgren, projektledare.

- Som upptakt till rallyt arrangerar vi ett elbilsseminarium i H55 Paviljongen på Dunkers kulturhus i Helsingborg, berättar Katharina Sparre, projektledare vid Stadsbyggnadsförvaltningen i Helsingborg.

För mer information, se www.oecr.org.

Kontaktpersoner:

Per Lundgren, projektledare & elbilsexpert, Öresundskraft, tel. 070-418 32 14

Katharina Sparre, projektledare, stadsbyggnadsförvaltningen Helsingborg tel. 0732-31 19 85

Anna Lindblad, projektledare, miljöförvaltningen, Malmö stad, tel. 0708-34 18 77