​Stöd till arbetet mot diskriminering

​Stöd till arbetet mot diskriminering

Folkhälso- och jämställdhetsberedningen beslutade på dagens möte att bevilja ekonomiskt stöd om 1 500 000 till Malmö mot Diskriminering. Pengarna ska gå till att finansiera föreningens verksamhet, lokalkostnader och till att utbilda chefer och ledare i Malmö stad i diskrimineringslagen.

Malmö mot Diskriminering bildades 2010 och är en av Sveriges 14 antidiskrimineringsbyråer. Med dagens beslut vill folkhälso- och jämställdhetsberedningen säkerställa att Malmöbor får fortsatt stöd och hjälp och att det förebyggande arbetet mot diskriminering fortgår.

Malmö mot Diskriminering är föreningarnas organisation för främjandet av mänskliga rättigheter i Malmö. Malmö mot Diskriminering ger kostnadsfri juridisk hjälp till Malmöbor som blivit diskriminerade. Föreningen gör också insatser av främjande och förebyggande karaktär, som bland annat stöd vid framtagande av likabehandlingsplaner i skolor, stöd till det antirasistiska lärarnätverket, samt deltagande i utbildningar och seminarier. Stödet från Malmö stad går till föreningens förebyggande insatser för att motverka diskriminering.

En del av stödet, 250 000 kronor, får Malmö mot Diskriminering för att fortsätta utbilda samtliga chefer och ledare i Malmö i diskrimineringsgrunderna. Hittills har 412 av Malmös 1200 chefer deltagit i utbildningen som är ett led i Malmös antidiskrimineringsarbete.

– I Malmö prioriterar vi arbetet mot rasism och diskriminering. Malmö mot Diskriminering är en värdefull och kompetent aktör som bland annat bidrar till att stadens anställda får bättre kunskap om diskriminering och att enskilda får kunskap om sina rättigheter. Jag beklagar att staten minskar sitt ekonomiska stöd till Malmö mot Diskriminering. Staten har ett ansvar för att säkerställa att diskrimineringslagen följs och att enskilda inte kränks, säger Hanna Thomé (V), antidiskrimineringskommunalråd.

– Det handlar om att skapa förutsättningar för att människors liv ska förbättras och inte enbart om att hindra saker från att förvärras. Genom detta bidrag kan Malmö mot Diskriminering fortsätta stärka sitt förebyggande arbete och samtidigt fortsätta vara en resurs för enskilda Malmöbor, säger Mediha Ahmadi (S), ersättare i folkhälso- och jämställdhetsberedningen.

– Mänskliga rättigheter tas på allvar i Malmö. Därför får Malmö mot Diskriminering resurser för att fortsätta med förebyggande utbildningssatsningar och se till så att enskilda personer erbjuds snabb och professionell juridisk rådgivning i utsatta situationer, säger Mia Josefsson (MP), ledamot i folkhälso- och jämställdhetsberedningen.

Hanna Thomé, 0709-13 46 61

Mediha Ahmadi, 0769-43 42 80