Stor filmfestival i Malmö - Nordisk Panorama

Kort- och dokumentärfilmfestivalen Nordisk Panorama arrangeras i Malmö med start nu på tisdag. Under fem intensiva dagar visas över 100 kort- och dokumentärfilmer och en rad sidoprogram med bl a fokus på skånsk och baltisk film. Seminarier, samtal med regissörer och mycket annat. Kort- och dokumentärfilmfestivalen Nordisk Panorama startade 1990 och har sedan dess utveckl ats och blivit större. Från början var festivalen till största del en branschangelägenhet dit filmbolag och TV-bolag reste för att hämta ny, bra film. Men sedan ett par år tillbaka är det beslutat att festivalen dels ska alternera mellan fem nordiska städer och dels att det ska vara en mer utåtriktad festival. Malmö är en av de fem utvalda städerna i Norden där festivalen kommer att finnas. Bergen, Reykjavik, Oulu och Århus är de övriga städerna. Som enda stad i Sverige ska Malmö alltså - med s tart på tisdag husera Nordens mest betydelsefulla dokumentär- och kortfilmsfestival. Sedan dröjer det ytterligare fem år innan festivalen kommer hit igen. Malmö satsar på att Nordisk Panorama ska bli är bredare, större och framförallt nå mer publik än någonsin. Från och med tisdagen den 23 till och med söndagen den 28 september erbjuds mängder av dokumentärfilmer, kortfilmer, seminarier med mera. Av de 101 festivalfilmerna tävlar 58 stycken om de prestigefyllda priserna "Årets bästa nordisk a dokumentärfilm" och "Årets bästa nordiska kortfilm". Förutom äran får de två vinnarna 50 000 kronor vardera. Det är Sveriges Television som står för prispengarna. Årets seminarieserie görs i samarbete med Dramatiska Institutet: fem seminarier som fokuserar på världsomspännande. Till Nordisk Panorama kommer ca 500 nordiska och internationella gäster: regissörer, finansiärer, uppköpare, producenter samt representanter från alla Public-service TV-stationer i Norden, de nordiska filminstitut en samt ett flertal festivalsgeneraler från filmfestivaler runt om i Europa. Filmerna på Nordisk Panorama kommer att visas på biograf Spegeln, Biopalatset och Royal, seminarierna hålls på Malmö högskola/K3 och i Carolinahallen i kulturkvarteret Sankt Gertrud. Eftersom festivalen äger rum i Malmö blir det också fokus på skånsk film och på Panora visas t ex Fredrik Gertten och Erik Bäfvings nya film Bye Bye Malmö (om Kockumskranen), Goran Kapetanovic och Goran Bosevskis film Dottern Min, M agnus Gertten och Stefan Bergs film om Per Tengstrand – Solisten och många andra skånska filmer från i år och förra året. För barn och skolor blir det en hel avdelning inom festivalen – Children´s Panorama. Fokus sätts också på dansfilmer: tio korta dansfilmer visas inom projektet Moving North. Utöver detta visas också ett sidoprogram med helt nya filmer från Estland och Lettland. Nordisk Panorama 2003 är ett samarrangemang mellan Malmö Stad, Filmkontakt Nord och Film i Skåne. Pressbilder: http://www.nordiskpanorama.org/sven/press.php För mer information och frågor vänligen kontakta: NORDISK PANORAMA Magnus Thure | press manager S.t Gertrudsgatan 4b 211 25 Malmö tel: 040-611 55 70, festivalkontor: 040-23 84 42 press@nordiskpanorama.org www.nordiskpanorama.org