Storstadspaket för Malmös utmaningar

Storstadspaket för Malmös utmaningar

Med ambitionen att bygga Malmö helt gav kommunstyrelsen på onsdagen klartecken för projektet Storstadspaket för Malmö med omkringliggande kommuner. Projektet är en sammanslagning av uppdraget Bygg Malmö helt och stadens roll i Sverigeförhandlingen, och syftar till att ta sig an Malmös utmaningar genom bred samverkan.

Malmö har i dag en god ekonomisk tillväxt, en ständigt ökande befolkning och är en del av en innovativ region. För att möta de utmaningar som en stark befolkningstillväxt för med sig med ökade krav på bostadsbyggande, samhällservice och kommunikationer påbörjas nu projektet Storstadspaket för Malmö med omkringliggande kommuner. Uppdraget handlar om att skapa ett underlag inför förhandlingarna inom ramen av Sverigeförhandlingen. Det handlar också om att samordna pågående uppdrag inom bostadsbyggande och infrastruktur. Arbetet sker i samverkan med Region Skåne och berörda kommuner.

Storstadspaketet kommer att hantera frågor som rör nya stambanor för höghastighetståg, bostadsbyggande och satsningar som stärker näringslivet, arbetsmarknaden och integrationen. Det handlar också om att öka tillgängligheten i städerna, till exempel med spår- och cykelväg. I uppdraget ingår även att utveckla samarbetet med Köpenhamn. Bra kommunikationer mellan Köpenhamn och Malmö är av yttersta vikt för att kunna öka transportkapaciteten över Öresund, såväl för människor som för gods. Detta i syfte för att säkerställa en stabil tillväxt utifrån regionala, nationella och internationella behov.

Projektet är tänkt att avslutas i juni 2016.

– Nu ser vi till att samla ihop oss så att vi står ännu starkare i förhandlingarna om Malmös och Skånes framtid. Det krävs en kraftsamling för att få fart på investeringarna i infrastruktur och bostäder, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Att vi nu tydligt kan koppla ihop utbyggnad av bostäder med kollektivtrafik och höghastighetsbanor är en nyckel till investeringar i en hållbar stad, säger Karolina Skog (MP), stadsbyggnadskommunalråd.

– Bostadsbristen är en av vår tids största ödesfrågor. Förhoppningsvis tar den nya regeringen ett större ansvar i att det byggs fler bostäder och att den satsar mer på kollektivtrafik än vad den tidigare regeringen gjorde, säger Jeanette Stojic (V), ledamot i kommunstyrelsen.

Katrin Stjernfeldt Jammeh, 0735-79 97 01

Karolina Skog, 0734-26 44 64

Jeanette Stojic, 0767-89 99 90

Åsa Waldemarsson, pressekreterare, 040-34 11 06

(Ärende 33)

Fakta om Sverigeförhandlingen:

Sverigeförhandlingen är en utredning om utbyggnad av nya stambanor samt åtgärder för bostäder och ökad tillgänglighet i storstäderna. Sverigeförhandlingen fokuserar på stambanor för höghastighetståg, åtgärder i storstäderna som förbättrar tillgängligheten och genererar ökat bostadsbyggande, järnväg i norr och ytterligare en förbindelse över Öresund samt cykelåtgärder.