Succén Praktik vid Events fortsätter under JVM

JVM har lockat storpublik. Det är ett av flera event i Malmö där ungdomar ges möjlighet att hjälpa till  med olika arbetsuppgifter och samtidigt tjäna lite egna pengar. Praktik vid event är en förlängning och utvidgning av verksamheten Ung i sommar.

I slutet av 2012 avsatte kommunstyrelsen pengar för att utveckla Ung i Sommar till att omfatta praktikinsatser inte bara på sommaren, utan även då Malmö stad står som värd för de många events som anordnas under ett år. I Malmö bor drygt 12 000 ungdomar i åldrarna 16 till 19 år. I den åldern finns det begränsade möjligheter till extra inkomster under helger och lovdagar. Dessutom saknar många unga en naturlig väg in på arbetsmarknaden genom till exempel ett aktivt kontaktnät eller engagemang i föreningslivet.

Torsdagen den 2 januari spelas, en av flera, kvartsfinal på Malmö isstadion och
kommunalrådet Andreas Schönström finns på plats – för att vara med de ungdomar
som praktiserar vid JVM-eventet.

-Det ska bli kul att inte bara vara åskådare till bra hockey utan också vara behjälplig vid publikinsläppet och samtidigt hinna prata med ungdomarna som jobbar i Praktik vid event,
säger Andreas Schönström. Hittills har Praktik vid Events varit en succé. Genom att ladda ned en app till mobiltelefonen eller genom att gå in på kommunens hemsida har ungdomar bland annat kunnat söka praktik på Eurovision, Malmö festivalen och nu JVM.

Andreas fortsätter;

- Det är jätteviktigt att ungdomarna får en positiv bild av arbetslivet, att de bygger nätverk inför
framtida arbetssökande och att ungdomarna möter volontärer från hela Malmö med
olika erfarenheter. Samtidigt kan vi visa för omvärlden en av våra viktigaste tillgångar; våra ungdomar, avslutar Andreas Schönström.

Andreas Schönström 0709-11 68 97

Annika Stark, politisk sekreterare 040-34 11 86