Succéprojekt på Malmöskola blir film

Succéprojekt på Malmöskola blir film

Efter tre läsårs fokus är begreppet Hållbar utveckling inte längre abstrakt och obegripligt. På Malmö latinskola är det numera eleverna som initierar projekt för att värna vår jord, ekonomiskt, ekologiskt och socialt.

Och nu gör Naturskyddsföreningen film om projektet Modellskolan för att sprida lärdomarna vidare.

- Jag är orolig för framtiden, klimatförändringar, fattigdom, kriser. Jag kräver att skolan ger oss kraft och kunskap att vända utvecklingen till det bättre.

Så säger en elev på Malmö latinskola i den film som Naturskyddsföreningen just släppt. Filmen beskriver processerna på gymnasieskolan, som för tre år sen blev föreningens samarbetspartner som Modellskola, tillsammans med Malmö högskola.

Sedan dess har skolledning och lärarkår utbildats i det hållbara tänkandet. Tillsammans med högskolan har man hittat pedagogiska former för arbetet, som genomsyrar alla ämnen i utbildningarna. Från en trevande start har man hittills genomfört fler än 100 projekt, anordnat utställningar och miljödagar. Och numera föreslår även eleverna projekt, varav hållbarhetsoperan i samarbete mellan estet- och musikklasser är ett exempel.

- Skolan är en bra plats att förbereda unga för en framtid som inte är förutbestämd, utan något som de kan skapa själva, säger rektor Maria Jarlsdotter.

Svar på "varför"

- Filmen om Modellskolan blir ett viktigt sätt att inspirera till, och tillgängliggöra information om, implementering av LHU till Sveriges alla skolhuvudmän, skolledare och lärare, säger Sophie Nordström, projektledare för Modellskolan.

Svante Axelsson, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen menar att Modellskolan ger svar på ungas återkommande fråga: ”Varför ska jag kunna det här?”

-Undervisningen blir aktuell och relevant när samtida och framtida samhällsutmaningar ges utrymme i såväl ämnesundervisning som i tematiska, ämnesövergripande projekt, säger han.

På Malmö latinskola har just det sista läsåret som Modellskola startat.

-  Vi har fått en fantastisk start via Naturskyddsföreningen, men för både dem och Malmö högskola är Modellskolan ett tidsbestämt projekt, för oss är det för evigt, säger Maria Jarlsdotter.

- Och kan vi, så kan alla, tillägger hon.

Här kan du se filmen om modellskolan

FAKTA MODELLSKOLAN:

Modellskolan dokumenteras på flera olika sätt, varav följeforskningen och forskningscirkel som Malmö högskola leder, publiceras löpande på föreningens webbsidor. På konferenser och seminarier presenterar Naturskyddsföreningen utmaningar och framgångar i projektet.

Filmen ska spridas till skolhuvudmän, skolledare och lärare runt om i Sverige via parternas nätverk. Länk till informationsfilmen och utvärdering av Modellskolan kommer även att tillgängliggöras på Skolverkets webbsidor för lärande för hållbar utveckling (LHU), där myndigheten samlar tips om organisationer och myndigheter som stödjer denna skolutveckling.

.

För mer information, kontakta:

Maria Jarlsdotter, rektor Malmö latinskola: 076-8529659

Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen:070-7282585