Svenska Expo-paviljongen såld till kinesiska ekostaden Caofeidian i Tangshan

Kommittén för Sveriges deltagande i Expo 2010 har tecknat avtal med den kinesiska staden Tangshan om försäljning av den svenska paviljongen. Paviljongen ska monteras ner i Shanghai för att transporteras vidare och uppföras i ekostaden Caofeidian, nära Tangshan, Malmö stads vänort i Kina. CaoFeiDian International Eco-city är troligtvis det största och mest progressiva stadsutvecklingsprojektet i Kina. Förebilden för ekostaden är Bo01 i Malmö. Totalt rör det sig om 150 kvadratkilometer. Byggnaden planeras även fortsättningsvis kunna användas som en plattform för kontakter av olika slag mellan Sverige och Kina. Köpeskillingen är 22 miljoner CNY.

Den svenska paviljongen har varit en fantastisk plattform som visat sig fungera väl för olika typer av verksamhet och över 3,6 miljoner har besökt paviljongen.  Jag ser fram emot att den även fortsättningsvis ska fungera som en plattform för dialog om viktiga framtidsfrågor som både Kina och Sverige möter, inte minst inom hållbar stadsutveckling och miljöteknik, säger generalkommissarie Annika Rembe.

Paviljongen kommer att placeras vid havet, mitt i det nya Bo01 inspirerade området. Den kommer att erbjuda plats åt ett antal bilaterala verksamheter. Malmö stad och Tangshans systerstadskontor planeras att ligga i paviljongen. Sino-Swedish Innovation Center ska enligt planerna lokaliseras i paviljongen. Svenska innovatörer som önskar testa innovationer i den nya och stora eko-stadsutbyggnaden kommer att ha sina kontor i byggnaden. Paviljongen kommer även att fungera som utställningslokal och ska även vara en utbildningsplats för kommunala tjänstemän inom ramen för utbildningsprogrammet TangMa, hållbar stadsutvecklingsprogram mellan Tangshan –Malmö, säger stadsbyggnadsdirektör Christer Larsson

Malmöpaviljongen, som visade utvecklingen av Västra hamnen från industriområde till en hållbar stadsdel, kommer också att inlemmas i Tangshans satsning på ekostaden Caofeidian. Tillsammans med ett trettiotal andra städer i världen inbjöds Malmö att visa upp sitt hållbarhetsarbete i det s k UBPA- området, Urban Best Practice Area. Paviljongen tog emot ca 1.5 miljoner besökare under utställningsperioden och utpekades också som en av de tre bästa paviljongen inom UBPA-området, säger kommunalrådet Ilmar Reepalu.

För ytterligare information kontakta:

Ilmar Reepalu, kommunalråd, 341002

Christer Larsson, stadsbyggnadsdirektör, 342298