Tävling ger roll i Spamalot

Tävling ger roll i Spamalot

Den 13 februari utökas rollistan i Spamalot på Nöjesteatern i Malmö med Ylva Thor från Ystad. Rollen i föreställningen har Ylva vunnit genom att delta i en tävling som arrangerats av Nöjesteatern och Malmö Turism på malmotown.com. På webbplatsen har besökare uppmanats att leta riddare och skriva några rader om staden. Ylvas kärleksförklaring till Malmö blev utslagsgivande och nu får hon chansen att vara med Spamalot-ensemblen både bakom kulisserna och på scen. Dessutom får hon ta med sig två vänner i publiken.

– Ylva kommer att få ta del av en helt vanlig arbetsdag för en skådespelare med alla förberedelser; från sminkning, kostympåklädning och repetitioner till kaffedrickande i kantinen. På scen kommer Ylva att gestalta en munk som är följeslagare till Kung Arthur. Hon kommer att dyka upp i en scen där kungen står inför det stora problemet att en gång för alla hitta ”den heliga Graalen”, säger Emelie Löfmark, projektledare Nöjesteatern.

– Det ska bli jätteroligt. Men jag är lite nervös att jag ska börja skratta när jag står på scen, säger Ylva Thor.

Till vardags pendlar Ylva från bostaden utanför Ystad till arbetet som distriktssköterska i Rosengård. Det var inte svårt för Ylva att uttrycka sina känslor för Malmö. Så här skriver hon om staden:

Kära Malmö!
Helt nyligen upptäckte jag dina förföriska sidor, vilket fått mig att undra:
– Var har jag varit fram till nu?
I dig, fina Malmö, får jag en fläkt av hela vida världen.
Du skänker mig vackra miljöer och ett kittlande kulturliv liksom generösa affärsstråk och uteställen som ger mersmak.
Ibland ser jag dina mörkare sidor, men trots det har du din skönhet alldeles speciellt där du ger mig ett berikande arbete, i din Rosengård.
Käraste Malmö, nu är det du och jag, vilken lycka att jag fann dig!

Malmö fortsätter att vara Musikalernas stad
Hösten 2009 inledde Malmö Turism, Nöjesteatern och Malmö Opera ett samarbete att marknadsföra Malmö som Musikalernas stad inför premiärerna på Singin’ in the Rain och Spamalot. Båda musikalerna har gjort succé och under 2011 fortsätter den gemensamma satsningen att sätta Malmö på kartan som Sveriges musikalstad. I höst sätter Malmö Opera upp klassiska Les Misérables med premiär den 16 september. Medan Nöjesteatern tar sig an Broadway-succén Legally Blonde, som får Skandinavienpremiär den 29 september.

Läs mer om Malmö Musikalernas stad på www.malmotown.com

För ytterligare information kontakta:
Emelie Löfmark, projektledare Nöjesteatern, tel 046-280 45 12
Anna Wittgren, projektledare Malmö Turism, tel 0709-34 22 09