Tekniska nämnden vill möta framtiden med en sammanslagen förvaltning

Tekniska nämnden vill möta framtiden med en sammanslagen förvaltning

”Slå ihop Malmö stads gatukontor och fastighetskontor till en fastighets- och gatuförvaltning”, det beskedet ger en enig teknisk nämnd till kommunstyrelsen. Nämnden ansvarar för gatukontoret och fastighetskontoret. Senast 30 juni 2018 vill nämnden att de båda förvaltningarna slås samman, förvaltningen ska vila på två ben men ha en gemensam chef.

Flera centrala frågor som berör Malmös framtida utveckling finns hos de båda förvaltningarna. Trafik, bostäder, exploatering, lokalförsörjning, parker, gator och evenemang är några av de största arbetsområdena. Den snabba befolkningstillväxten i Malmö tillsammans med kärvare ekonomiska villkor ställer nu krav på att nämndens båda förvaltningar blir mer effektiva, vilket ses som mer möjligt vid en sammanslagning.

Andra fördelar med en sammanslagning är:

• Större tydlighet och effektivitet i exploateringsprocessen
  • Ökad samsyn av markanvändandet i staden
  • Gemensamt utnyttjande av stödfunktioner som ekonomi, HR m.m

Framöver vill tekniska nämnden se en större översyn av hela stadsbyggnadsprocessen.

- Befolkningsökningen, bostadsbehovet och även trycket på att ordna arrangemang i världsklass ställer krav på stadens organisation att förnyas och effektiviseras. På de båda förvaltningarna finns en fantastisk kompetens och en stor vilja att utveckla Malmö för framtiden- den tror jag vi tar till vara på bäst med en sammanslagning med färre stuprör och fler hängrännor, säger Anderas Schönström (S), ordförande i tekniska nämnden.

- Arbetet med att ställa om Malmö till en tät, grön och hållbar stad pågår för fullt, ambitionerna är högt ställda. Nu vill vi slå ihop fastighetskontoret och gatukontoret för att optimera resurserna bland annat i exploateringsprocessen, säger Anders Törnblad (MP), vice ordförande i tekniska nämnden.

Tekniska nämnden ger sitt yttrande till kommunstyrelsen som ansvarar för utredningen av tekniska nämndens båda förvaltningar.

Kontakt:

Andreas Schönström, ordförande i tekniska nämnden, tel. 0709-11 68 97 andreas.schonstrom@malmo.se

Anders Törnblad (MP), vice ordförande i tekniska nämnden, tel. 0709-79 77 38, anders.tornblad@malmo.se

Anders Malmström, politisk sekreterare (S), tel. 0768- 70 79 52 anders.malmstrom@malmo.se