Traditionell folkhälsosatsning med nya inslag

Pressmeddelande   •   Maj 06, 2004 10:19 CEST

Den 12-14 maj kl 11-18 går Västra Innerstadens årliga folkhälsosatsning ”Hälsotorget” av stapeln i Kronprinsens köpcentrum.

Under torgdagarna kan alla som vill ta del av information och utställningar om kost, motion, hälsa, återhämtning och egenvård.

Ett nytt inslag i årets Hälsotorg är att representanter för Västra Innerstadens stadsdelspoli tiker finns på plats för att möta allmänheten.

Under torgdagarna kan alla som vill ta del av information och utställningar om kost, motion, hälsa, återhämtning, rehabilitering och egenvård.

Medverkar gör stadsdelens kommunala distriktssköterskor, sjukgymnaster och arbetsterapeuter samt Apoteket, Försäkringskassan, idrottsföreningar och företag med hälsoinri ktning.

Prova-på-aktiviteter, hälsotester, föredrag och musikunderhållning står också på programmet.

Vissa prova-på-aktiviteter, såsom motionsgymnastik samt qi-gong och stavgång, går av stapeln redan den 10 respektive 11 maj kl 18 i Rönneholmsparken.

- Nytt för i år är att representanter för Västra Innerstadens stadsdelspolitiker finns på plats för att möta medborgarna. Personal från stadsdelens medborgarkontor erbjuder också samhällsinformation och vägledning inom kommunal och statli g verksamhet, berättar Ingemar Sjöstrand, samordnare av miljö- och folkhälsofrågor i Västra Innerstadens stadsdelsförvaltning.

- Delaktighet och möjlighet att påverka är viktiga inslag i folkhälsan, menar Ingemar Sjöstrand.

Syftet med ”Hälsotorget” är att sprida information om de risk- och friskfaktorer som påverkar vår hälsa och att lyfta fram möjligheterna att påverka vårt välbefinnande.

I stadsdelens övriga folkhälsoarbete ingår bl a att förebygga tobakens skadeverkningar hos våra
unga. Därför utför stadsdelens folkhälsoansvarige exempelvis stickprov bland stadsdelens handlare gällande 18-årsgränsen för tobaksförsäljning.

För mer information om Hälsotorget:
- Ingemar Sjöstrand, folkhälsoansvarig, tel 040-34 61 85
- Västra Innerstadens medborgarkontor, tel 040-34 61 40