Tuppen slår ett slag för respekt och tolerans

Tuppen slår ett slag för respekt och tolerans

Den 14-20 november blir det mångfaldsvecka på mötesplats Tuppen. Med den bjuds besökarna bland annat på film och föreläsningar kring temat rasism.

– Malmö stads mötesplatser ska vara öppna för alla, och bygga på mångfald och jämställdhet. Tyvärr är det inte så överallt i vårt samhälle, och därför är det viktigt att lyfta dessa frågor och våga prata om värderingar och ämnen som kan vara svåra att beröra, säger Mårthen Gunnarsson, enhetschef på områdesutveckling i stadsområde Innerstaden.

En av filmerna i programutbudet är Raskortet, som handlar om att vara svart i Sverige. Efter filmen kommer regissören Osmond Karim att leda ett samtal med besökarna. Är Sverige verkligen världens mest toleranta land?

En annan programpunkt är en föreläsning med Showan Shattak. Han var nära att dö efter att ha attackerats av nazister under en demonstration på internationella kvinnodagen i Malmö för snart två år sedan. Han berättar om sin kamp från gatan, till sjukhuset och tillbaka, men också om sin kamp mot rasism och diskriminering.

Dessutom blir det fotoutställning, fler filmer och samtal, och besök av Yalla Sofielund som berättar om sin verksamhet.

– Jag hoppas att vi den här veckan kan väcka lite nya tankar hos besökarna och få igång viktiga samtal som ständigt behöver hållas. En värdegrund får aldrig bara vara en policy på ett papper, utan måste levas aktivt och kommuniceras, säger Mårthen Gunnarsson.

– De flesta besökarna på våra mötesplatser delar nog vår vision om en plats där ingen blir diskriminerad eller kränkt. Men alla vet kanske inte hur de ska agera när de hör eller ser saker som inte hör hemma på en öppen mötesplats. Förhoppningsvis kan vi med den här veckan hjälpa fler att få verktyg till att reagera, argumentera och visa civilkurage. Ett tolerant samhälle kan vi bara bygga tillsammans!

PROGRAM

Måndag 14 kl 14.30 FILM: HOPPETS HAMN

Kerstin Larsson från Röda Korset berättar om sitt arbete med flyktingvågen 2015.

Tisdag 15 kl 15.00 FILM: TREVLIGT FOLK

Folkkära duon Filip Hammar och Fredrik Wikingsson är iBorlänge och filmar världens första afrikanska VM-lag i bandy. 17 unga män, som flytt sitt hemland och börjat om, ska på sex månader gå från att aldrig ha stått på ett par skridskor till att representera både Somalia och Borlänge under VM i Sibirien.

Onsdag 16 kl 15.00 FILM: RASKORTET

En film om att vara svart i Sverige. Filmaren Osmond Karim låter människor dela med sig av sin verklighet: erfarenheter och historier som rör och berör. Är Sverige världens mest toleranta land? Afrosvenskarna berättar sin historia. Osmond Karim samtalar kring filmen efter visning.

Torsdag 17 kl 18.00 ABF-kväll med SHOWAN SHATTAK

Från gatan, till sjukhuset och tillbaka. Showan Shattak var nära att dö sedan han attackerats av nazister efter en demonstration. Utan att veta om det då han låg i koma blev han en ikon i kampen mot rasism, sexism och homofobi. Historien om Showan är en berättelse om kampen mot rasism och diskriminering. Om kampen för att överleva när man är i koma med stora hjärnskador, och kampen för att skapa en öppen och inkluderande supportermiljö i fotbollen.

Fredag 18 kl 14.00 PÅ BESÖK: Yalla Sofielund

Jobbskaparinitiativet Yalla Sofielund presenterar sin verksamhet. Välkommen till en stund med idéer och möjligheter i fokus!