Ung kompetens ett lyft för Malmö stad

Ung kompetens ett lyft för Malmö stad

Över 280 ungdomar har gått från arbetslöshet till sysselsättning tack vare serviceförvaltningens kommunala bemanningsföretag SEF Unga. Den 21 september håller SEF Unga sin årliga nätverksträff och bjuder in toppolitiker från riksdagen. Under sammankomsten får politikerna möjlighet att höra ungdomarnas syn på arbetslöshetsfrågor.

Martin Matti, 24 år, fick äntligen sin jobbchans och är nu strateg på serviceförvaltningen. Han ska vara konferencier på nätverksträffen.

- Jag är utbildad företagsekonom och har examen i ledarskap och organisation. Som nyexaminerad sökte jag massor av jobb i ett halvår utan respons. Hos SEF Unga fick jag jobb inom tre dagar, säger Martin Matti.

Martin berättar att det finns två syften med nätverksträffen. Det första är att politikerna ska få inblick i hur det är att vara ung och arbetslös. Andra delen är att alla ungdomar som i år blivit anställda av SEF Unga ska lära känna varandra.

- Det är bra för oss unga att skapa starka nätverk och hjälpa varandra. Samtidigt passar vi på att berätta för politikerna utifrån vårt perspektiv. Vi hoppas de får med sig en hel del från denna dag, säger Martin.

Politikerna som ska delta är kommunalråd Lari Pitkä-Kangas (MP), Esabelle Dingizian, riksdagsledamot (MP) samt Mehmet Kaplan riksdagsledamot (MP).

- Det behövs fler exempel som SEF Unga som skapar bra ingångar till arbete och utbildning. Resultaten bör spridas. Vi är därför glada för att flera riksdagsledamöter har möjlighet till en dialog med ungdomarna inom SEF Unga. Det är hedrande för Malmö, säger kommunalråd Lari Pitkä-Kangas (MP.

Pressen bjuds in att närvara på SEF Ungas nätverksträff som bland annat bjuder på:

• Allmän presentation av verksamheten SEF Unga – statistik, verksamhetsmål m.m
  • Gruppdiskussioner i samband med politikerna som inriktar sig på ungdomsarbetslöshet
  • Avslutning. Politikerna uttalar sig om vad de kommer ta med sig av dagen.

Tid och plats: Kl 10, SEF Unga Rådmansgatan 9, Malmö.

Fakta SEF Unga:

• 2010 beslöt kommunstyrelsen att avsätta 50 miljoner kronor för insatser mot ungdomsarbetslösheten, åtta olika initiativ startades upp varav SEF Unga var ett.
  • SEF Unga riktar sig till arbetslösa ungdomar mellan 18-24 år som är skrivna i Malmö.
  • SEF Unga jobbar som ett bemanningsföretag inom kommunal förvaltning och erbjuder en visstidsanställning på minst sex månader.
  • Genom SEF Unga får den anställda arbetslivserfarenhet, referenser och hjälp med coaching och matchning mot den reguljära arbetsmarknaden.
  • Målet är att 65 % av ungdomarna som anställds genom SEF Unga som fullföljt sin visstidsanställning ska få fortsatt arbete eller alternativt börjat studera tre månader efter avslutat deltagande.
  • 2011 blev SEF Unga nominerade till GötaPriset på Kvalitetsmässan i Göteborg.

För mer information kontakta:

• Eva Castlen, projektledare, serviceförvaltningen/SEF Unga, tel: 0705-464081, eva.castlen@malmo.se
  • Lari Pitkä-Kangas (MP), kommunalråd Malmö stad, tel: 0734-264481, lari.pitka-kangas@malmo.se
  • Kim Wictorin, pressansvarig, serviceförvaltningen, tel: 0708-307205, kim.wictorin@malmo.se