Unga utmanar normer på Stadshuset

Killar kan väl inte ha rosa tyllkjol.  Alla feminister är manshatande flator.

Norm eller normlöst. Eleverna i årskurs två på Mediegymnasiet i Malmö ger sin syn på ämnet genom foto, texter och filmer som speglar dagens normer kring kropp, kön och relationer.

Utställningen Norm(alt) visas i Stadshusets foajé och har vernissage nu på torsdag den 17 februari.

Norm(alt) är namnet på ett projekt som handlar om ungas tankar kring sex, kärlek och normer. Samtliga tvåor på Mediegymnasiet har under två veckors tid, heltid, arbetat med temat. Det är också ett led i att nå skolans likabehandlingsmål samt att bedriva all undervisning i ämnesövergripande projektform.

– Utgångspunkten är att eleverna tyckte att de fått tillräckligt med klinisk sexundervisning i grundskolan. Den här gången ville de ta sig an ämnet i ett vidare perspektiv, berättar Sanne Cederstam, projektledare.

Eller som fotoeleven Helena Bodis uttrycker det:

– Jag ville visa med mina bilder att tjejer och killar är exakt likadana när det kommer till sex. Jag vill att folk ska lära sig vad feminism är. Många tror att det är manshatande, orakade flator.

Utställningen finns på plats under en månads tid.

För mer information kontakta:
Sanne Cederstam, projektledare, 0734-35 39 14
Gabriella Millo-Rudvall, projektledare, 0734-35 39 68