Upplevelser och delaktighet för alla när Malmö stad är värd för Nordiskt forum 2014

Ett fullt schema av upplevelser väntar besökarna till jämställdhetskonferensen Nordiskt forum 2014 - New Action on Women´s Rights, som äger rum i Malmö om en månad, den 12-15 juni. Förberedelserna för Malmö stads värdskap har pågått i ett år. Mycket snart börjar upptakten.

Närmare 15 000 personer väntas delta i Nordiskt forum i Malmö arena och Malmömässan. Evenemanget kommer att gästas av kända profiler från politik, kultur, akademi, myndigheter och näringsliv från hela Norden.

Kommunstyrelsen beslutade i februari 2013 att stödja konferensen med ett aktivt värdskap.

Arrangörerna bakom Nordiskt forum, Sveriges Kvinnolobby, har förlagt evenemanget till just Malmö av en rad skäl.

– Staden bedriver ett intressant och framgångsrikt jämställdhetsarbete, Malmö har ett bra geografiskt läge och har dessutom visat framfötterna som en av Sveriges mest intressanta evenemangsstäder, säger Ditte Nielsen, projektledare för Malmös del av Nordiskt forum.

– Som värdstad är vi stolta över att presentera ett spännande och varierat program som är öppet för alla. Att arbeta med stora komplexa arrangemang är något vi börjar bli riktigt bra på i Malmö, säger Elisabeth Lundgren, Malmös kulturdirektör och ordförande i styrgruppen för Malmö stads
värdskap.

Upplevelser, seminarier och delaktighet

I Malmö stads värdskap ingår att synliggöra konferensen och konferensens syfte både för Malmöbor och anställda, men också att arrangera en mängd aktiviteter att delta i.

•  ”Folkfesten – årets mest jämställda fest”, öppen för alla i Folkets park den 14 maj (pressvisning arrangeras i vecka 24)

•  Nio seminarier på Nordiskt forum arrangeras av Malmö stad. De handlar bland annat om jämställdhetsintegrering, genuspedagogik, ny plan för kvinnofrid, genustvätt av platsannonser och om arbetet för det jämställda offentliga rummet.  Läs om alla seminarierna i bifogat dokument.

•  Centralt placerad utställningsplats i Malmömässan under Nordiskt forum. Montern är lekfullt utformad som en trappa; där Malmö stad bjuder in till eftersnack om sina seminarier och där besökare kan möta både politiker och medarbetare från Malmö stad.

•  ”Jämstället” på Gustav Adolfs torg, en installation och mötesplats som med enkel och snabb interaktion med besökaren ska skapa nyfikenhet om jämställdhet på ett lustfyllt sätt och så frön att bära med sig och fundera på.

Upplev den iögonfallande installationen fredag 30 maj kl 10.00-19.00, lördag 31 maj kl 10.00-16.00, fredag 6 juni kl 12.00-17.00 och lördag 7 juni kl 10.00-17.00.

•  Pargungor på Hyllie stationstorg. För att skapa mötesplatser på Hyllie stationstorg har en specialdesignad pargunga med plats för fyra personer per gunga tagits fram av Malmö stad. Ett 15-tal knallgula pargungor placeras ut på Hyllie 12-15 juni och redan under "Jämstället" på Gustav Adolfs torg kommer malmöborna kunna prova gungorna.

Dessutom erbjuder Malmö stad övernattningsplatser i sovsalar för att alla, oavsett inkomst, ska kunna delta i Nordiskt forum. I Malmö arena arrangeras öppen förskola under konferensen den 12-15 juni av Familjens hus, som har genuscertifierad och hbtq-certifierad verksamhet.

Kontakt

Ditte Nielsen, projektledare för Malmös del av Nordiskt forum, kulturförvaltningen, tel 0708-34 53 33, ditte.nielsen@malmo.se

För ytterligare information:

Dick Fredholm, Kommunikationschef på kulturförvaltningen, 0733-504 605, dick.fredholm@malmo.se