Kaisa Vilhuinen utanför sitt finska rökpörte i Jussintorppa. Foto: Bror Finneskog

​Utdelning av 2019 års Kaisa Vilhuinen-pris

Sedan 2005 delar Föreningen för Sverigefinska Skribenter (RSKY) ut Kaisa Vilhuinen-priset till en sverigefinsk författare som är bosatt i Sverige och skriver på finska. I år delas priset ut den 16 april på Malmö stadsbibliotek.

Under programmet, som sker på både finska och på svenska, kommer de nominerade författarna Janna Johansson, Helena Kallio-Koski, Keijo Winstén och Veikko Mäkinen att läsa ur sina aktuella verk. Därtill blir det också läsning av författaren Mats Kolmisoppi, musik med Marianne Sihvonen och tal av kulturnämndens ordförande Frida Trollmyr.

– Malmö har ett aktivt arbete med nationella minoriteter och staden är sedan 2015 ett finskt förvaltningsområde. Alla människor har rätt till sitt språk och kulturarv, det är en grundläggande del av individens identitet. Därför är det väldigt ärofullt att få dela ut Kaisa Vilhuinens litteraturpris, säger Frida Trollmyr (S), kultur- och fritidskommunalråd.

Priset, som kommit att lyfta den sverigefinska litteraturen och kulturarvet, består utöver äran av 10 000 kronor. Det har fått sitt namn efter runosångaren* Kaisa Vilhuinen, som levde i de svenska finnskogarna. Priset delas ut vartannat år sedan 2005.

* Runosång är en folkmusikalisk sångstil som hör hemma i Finland, Ryssland, Estland och Sverige.

Datum och tid: tisdag 16 april, klockan 15.00–17.00
Plats: Röda rummet, våning 1 på Malmö stadsbibliotek

För ytterligare information kontakta Per Bergström, 0709–32 10 96, per.bergstrom@malmo.se
Utskickat av Johan Björkwall, kommunikatör, 0768–78 63 23, johan.bjorkwall@malmo.se