Utställning: Idrott & lek

Malmö Idrottsmuseum visar upp både äldre och nyare leksaker från idrottens värld, 28 oktober-17 november.

Utställningen består bland annat av äldre versioner av Barbie, Snobben, samlarbilder och spel. Alla med anknytning till idrott.

Utställningen pågår: 28 oktober-17 november
Plats: biblioteket på Malmö Idrottsmuseum

Anne-Lis Nilsson, enhetschef Malmö Idrottsmuseum berättar;

- När vi satt och funderade över vilken typ av utställning som kunde locka alla, gammal som ung, man som kvinna, föll valet sig naturligt på Leksaker. Gymnastikundervisningen i skolan gick under en lång tid under benämningen ”Lek och Spel” och det visade sig att leksaker och idrott hade ett större samband än vi först trodde.

- Människan är ett samlarfolk av naturen och då i synnerhet de idrottsintresserade. Alfabilder och andra bilder av idrottsidoler har och är fortfarande ett kärt samlar- och bytesobjekt. Även idrottsintresset bland våra leksaksfigurer visade sig vara stort, Barbie visade sig gilla konståkning och smurfarna hade idrottare värdiga att ställa upp i OS. Björn Borg och Ingemar Stenmark har stått modell för tärningsspel och pussel.

- Vi hoppas att utställningsbesökarna skall få lika roligt som vi har haft. Detta har nog varit en av de roligaste utställningarna att göra med många igenkänningstecken och skratt. Det behövs inga långa förklarande texter utan föremålen talar för sig själv och lockar fram barnasinnet i oss alla, asvlutar Anne-Lis.

Invigning

Den 28:e oktober invigs utställningen med extra söndagsöppet klockan 13.00-16.00.

Öppettider:

Vardagar 8.00-16.00, onsdagar 8.00-18.00.
Extra öppet söndag 28 oktober 13.00-16.00 samt lördag 17 november 13.00-16.00.

Fri entré! Välkomna!

Kontakt

Anne-Lis Nilsson, enhetschef Malmö Idrottsmuseum, 040-34 26 88, 0708-95 58 01, anne-lis.nilsson@malmo.se

www.malmo.se/idrottsmuseet