Vårt koloniala arv – dagen till minne av avskaffandet av den transatlantiska slavhandeln i Sverige

I morgon tisdag anordnar Malmö Stad tillsammans med ABF, Malmö Mot Diskriminering, Studentkåren Malmö och Afrosvenskarnas Forum för Rättvisa en halvdag för att minnas avskaffandet av den transatlantiska slavhandeln.

Seminariet pågår mellan 08.00 – 12.00 på Gemenskapen, Spånehusvägen 83. Programmet finns i sin helhet nedan.

I riksdagsmotioner har behovet av att göra den dag till nationell minnesdag uppmärksammats, men avslagits. I år tar Malmö Stad därför tillsammans med andra organisationer initiativ till en egen samling för att uppmärksamma en av de mörkaste delarna av den svenska historien.

Journalister är välkomna under hela dagen.

– Det är viktigt att minnas alla delar den svenska historien. Det är synd att riksdagsmotioner om att införa den 9 oktober till nationell minnesdag för slaveriets avskaffande avslogs av regeringen. Därför tar nu vi i Malmö saken i egna händer och minns och mobiliserar mot rasism och diskriminering, säger Hanna Thomé (V), kommunalråd med ansvar för antidiskriminering och kultur.

För mer information kontakta:

Hanna Thomé 0709-13 46 61

Sara Svensson 0709-13 44 10

Program:

8.00 Registrering

8.15 Välkomsthälsning, Hanna Thomé kommunalråd Malmö stad och Jallow Momodou Afrosvenskarnas Forum för Rättvisa

8.30 Svensk transatlantisk slavhandel - om vikten av att inte glömma, Kitimbwa Sabuni, Afrosvenskarnas riksförbund

9.15 "Om behovet av att börja tala om ras i dagens Sverige utifrån Afrosvenskarnas situation" Rasism mot människor med afrikanskt ursprung i dagens Sverige. Tobias Hubinette, Forskare vid Mångkulturellt centrum i Botkyrka.

10.00 Paus med förfriskningar

10.15 David Lennemann från TRYCK – ett yrkesnätverk för svarta svenskar inom konst,kultur och media

10.45 Politikers reflektioner kring frågor som väcks under seminariet, Medverkande:
Ann-Christine Ahlberg (S),
Christina Höj Larsson (V)
Lotta Hedström (MP)
Caroline Wessel (M)