Världskonferens om skolforskning i Malmö

Världsledande forskare, skolledare, och politiker träffas 5-8 januari för att hitta vägar för forskning, politiska intentioner och skolors praktik att mötas. Det gemensamma målet är en bra förskola och skola med bästa förutsättningar för eleverna att lära.

Under årets första vecka fylls Orkanen av 480 forskare, politiker, skolledare, tjänstemän och pedagoger från 45 länder. Skolornas förutsättningar i respektive länder kan vara olika, ändå står vi inför likande utmaningar, exempelvis med migrationens effekter i en allt mera globaliserad värld.

Forskare kommer för att presentera sina senaste arbeten i 80 parallella seminarier. Goda exempel kan delas, diskussioner föras och nätverk etableras.

- ICSEI-kongresserna tjänar som mötesplats för människor, idéer och tankar. Vår förhoppning är att detta ska bli en konferens där deltagarna kommunicerar med varandra, inte till varandra, säger Leif Åhlander, chef för Malmö stads FoU-avdelning för utbildningsområdet och koordinator för ICSEI 2012.

Fyra ”Key Note Speakers” håller anföranden: Professorerna Pasi Sahlberg, Andy Hargreaves, Stuart McNorton och Ingrid Pramling Samuelsson är alla världsledande inom sina respektive områden.

Ingrid Pramling Samuelsson sätter också sin prägel på förkonferensen, den 4 januari som för första gången i ICSEI.s historia fokuserar små barns lärande.

- Vi är stolta och glada att kunna dra en kongress av den här kalibern till Malmö Högskola, säger Sven Persson, professor i pedagogik. Speciellt är vi glada över att arrangera en förkonferens om det tidiga lärandet.

Under kongressen hålls också s.k. State of the Art sessions. I dessa sammanfattas var skolforskningen befinner sig inom olika områden just nu.

Fakta

Malmö stad är värd för den 25:e ICSEI-kongressen (International Congress for School Effectiveness and Improvement), som är helt deltagarfinansierad.

Årets tema fokuserar "samspelet mellan forskning, den policyskapande nivån och verksamhetsnivån inom utbildningsområdet".

Läs mer: www.icsei.net/icsei2012

För ytterligare information kontakta:

Leif Åhlander, koordinator för ICSEI 2012: 0703-333172, leif.ahlander@malmo.se

Lena Englund, kommunikationsansvarig: 0702-447095, lena.englund@malmo.se