Validering ger jobb

Åtta av tio malmöbor som fått sina yrkeskunskaper validerade av Vägledningscentrum har fått arbete.

Det visar den uppföljning som verksamheten gjort av valideringarna mot omvårdnadsprogrammet och barn- och fritidsprogrammet.

Annika Skörvald, samordnare för valideringen, konstaterar att efterfrågan på validander varit hög under lång tid. När de efter validering och kompletterande utbildning fått sina betyg är de mycket attraktiva för arbetsgivarna.

– Det är ju människor som valt ett yrke, de har arbetat med det tidigare och de vill fortsätta inom yrket.

Validering sparar tid jämfört med att läsa gymnasieutbildningen. Vägledningscentrums genomgång av de elever som validerat mot omvårdnadsprogrammet visar att de i genomsnitt sparat drygt en termin på att ha fått sina kunskaper validerade.

På Vägledningscentrum, som håller till i Infotekets gamla lokaler på Föreningsgatan, arbetar 27 studie- och yrkesvägledare. De har sedan de tog över valideringsverksamheten från Valideringscentrum 2010 fördubblat genomströmningen av validander.

För mer information kontakta:

Annika Skörvald, samordnare för valideringen.
annika.skorvald@malmo.se