Viktig trend med bättre luftkvalitet i Malmö

Viktig trend med bättre luftkvalitet i Malmö

Luftkvaliteten i Malmö blir stadigt bättre, indikerar miljönämndens årsrapport över luften i Malmö. Halterna av svaveldioxid, kolmonoxid och olika kolväten, att har minskat dramatiskt.

För första gången sedan mätningarna startades år 1966 var halterna på alla undersökta platser i Malmö lägre än 90 procent av normen förra året, visar miljönämndens årsrapport ”Luften i Malmö 2019”. Rapporten antogs vid miljönämndens sammanträde idag.

Halterna för kvävedioxid minskar. Halterna för svaveldioxid och kolmonoxid har de två senaste åren varit de lägsta uppmätta i Malmö. För luftburna partiklar är mängden däremot oförändrad men med avsevärda variationer från år till år medan halten för ozon är ökande.

Utsläpp från vägtrafiken har en dominerande effekt på luftkvaliteten, både genom privata biltrafiken och godstrafiken.

Kommunens mätningar på Dalaplan visar att halterna av kvävedioxid har minskat med 34 procent under perioden 2006–2019. Största delen av minskningen beror på trafikminskning och teknikförbättring.

Införandet av busslinjen Malmöexpressen år 2014 hade stor positiv påverkan på luftkvaliteten tack vare att övrig trafik minskade. Nya, förbättrade gula regionbussar, utökad stadsbusstrafik och införandet av eldrivna bussar är andra viktiga faktorer.

Åtgärder som leder till minskning av utsläppen från vägtrafiken måste fortsätta för att kunna nå det nationella miljökvalitetsmålet Frisk luft som innebär att ”luften ska vara så ren att människors hälsa samt djur, växter och kulturvärden inte skadas”.

En studie vid Lunds universitet från 2018 visar att i Skåne dör varje år 543 personer i förtid på grund av exponering för kvävedioxid från vägtrafiken. Kvävedioxidexponeringen i Skåne bidrar också till att 117 barn varje år utvecklar astma och att 59 barn får bronkit. För Malmös del skulle detta innebära cirka 70 förtida dödsfall, 21 personer med astma och 11 barn med bronkit. Trenden med minskade utsläpp är oerhört viktiga för Malmöbornas hälsa.

– Luftföroreningarna kostar Malmö enorma summor varje år. Inte bara på grund av klimatförändringar som de leder till, utan också för att Malmöbornas hälsa påverkas negativt. Därför är det oerhört glädjande att vi nu ser en trend med minskande luftföroreningar, säger Simon Chrisander (L), miljökommunalråd och miljönämndens ordförande.

– Den positiva trenden med förbättrad luft är välkommen och mycket glädjande. Luftföroreningar är ett folkhälsoproblem som dessvärre drabbar alltför många Malmöbor. Vi kommer fortsätta med åtgärder som förbättrar luftkvaliteten, säger Arwin Sohrabi (S), vice ordförande i miljönämnden.

För ytterligare information och kommentar, kontakta:
Simon Chrisander via Christoffer Karlsson, presskontakt (L), 0734-16 64 97
Arwin Sohrabi, 0705-71 36 90