White Lines - Sophie Tottie

25 november 2011 – 5 februari 2012

Vernissage: fredag 25 november kl 12-16 med invigningstal kl. 14

"Man blir aldrig riktigt färdig med Sophie Tottie" skrev en recensent för ett par år sedan om den i Stockholm och Berlin baserade konstnären. Sophie Totties konst uppmuntrar till eftertanke.  I sina teckningar, målningar och installationer undersöker och experimenterar hon med spänningen mellan linjer, cirklar och abstraktion för att visualisera mötet mellan betraktare och verk.  I sin konst refererar Sophie Tottie både till äldre abstrakt måleri som till minimalism, pop- och konceptkonst.

I de senaste teckningar och målningar, de pågående serierna White Lines och Written Language (line drawings) och GRS/YRB (Vexilloids), har Sophie Tottie utgått från olika processer för att göra ”märken” eller ”spår”. På koppar, rostfritt stål, akrylglas, papper och duk arbetar hon med olika verktyg ömsom med färg ömsom utan.  I verken har konstnären undersökt hur upprepade spår eller märken förhåller sig till ljusets reflexion och betraktarens rörelse. Ofta finns det på så sett en aspekt rörande mänsklig skala i betraktandets drama eller performativitet då många av konstverken inte bara reflekterar ljuset utan också betraktarens både närmande och distanserade gång kring verken.

I utställningen har ett par äldre verk lagts till ur Malmö Konstmuseums samling som anknyter till de nya. I Want to be Frivolous /Jag vill vara lättsinnig! Jag vill och jag måste! (2002) och Reel (2000) samt två nytillskott Heroes of the Brain (1998) och Einstein RGB (2001). På olika sätt cirklar även dessa äldre verk omkring det vita projicerade ljuset och problematiserar seendets och förståelsens mekanismer

Sophie Tottie, född 1964 i Stockholm, hör till Sveriges mest uppmärksammade konstnärer internationellt. Hon studerade på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm (1986-1991) och Institut des Hautes Études en Arts Plastiques i Paris (1989-1990). Mellan 2001-2009 verkade hon som professor på Konsthögskolan i Malmö. Sophie Tottie har bl.a. ställt ut påLiljevalchs Konsthall, Stockholm, Museum of Modern Art, New York, och Lunds Konsthall.  Senast hon ställde ut i Malmö var på Malmö Konstmuseum 1997. Museet har flera verk av henne i sin samling.

Till utställningen publiceras en rikt illustrerad bok av Malmö Konstmuseum och Distanz Verlag (www.distanz.de) innehållande ett samtal mellan Sophie Tottie och Hal Foster, amerikansk konsthistoriker och professor vid Princeton University, runt hennes senaste producerade arbeten.

Förhandsvisning press:

Det är möjligt att få en förhandstitt på utställningen medan den är under uppbyggnad. Konstnären är på plats under veckan och kan möta upp media (lite beroende på var hon är i installationsprocessen).

Ring 040-344427 eller e-posta för att meddela att ni önskar komma. Önskar ni intervjua konstnären kan ni boka en enskild tid med henne i mån av tid. Utställningen beräknas vara färdiginstallerad till fredag förmiddag den 25 november.

Vernissage:

Välkommen till vernissage fredagen den 25 november i Konstgalleriet på Malmö Konstmuseum. Invigning kl. 14 med museichef Göran Christenson och konstnären .

Varmt välkomna!

Marika

_______________________________________________________

För mer information och pressbilder