Zapp! öppnar med manga. Seriefrämjandet blir först ut i Mazetti Kulturs utställningsrum.

I Mazetti Kulturs utställningsrum Zapp! är arbetet i full gång. Malmö Kulturstöds tekniker svetsar fast de nya skärmarna och Seriefrämjandet flyttar in med sin utställning ”Manga! – de japanska seriernas intåg”. Utställningen är en del av festivalen ”I seriernas värld 2005”, som pågår mellan den 15 oktober och den 6 nov ember. Festivalinvigningen sker klockan 13 lördagen den 15 oktober, men redan klockan 11 öppnar Zapp! för publiken. ”I seriernas värld 2005” är den största mangafestivalen i Norden någonsin. Under oktober och november blir det utställningar, föredrag, debatter, tävlingar, filmvisning med mera på temat manga. Under invigningsdagen delas dessutom priset i Seriefrämjandets Stora Tecknartävling ut, där bästa mangatecknare utses och får 20 000 kronor. Zapp! är en del av det ombyggda Mazetti Kultur och drivs av Malmö Kulturstöd. Lokalen är 279 kvm stor och rymmer därför både utställningar och kringaktiviteter i ett och samma rum. Under höstens visas ytterligare tre utställningar: 11-27 november: Ung Konst – jurybedömd utställning med unga konstnärer från regionen. 2–11 december: Rostrum – konstnärskollektiv från Malmö manifesterar sina första 20 år med utställning och performancearrangemang 14-21 december: Barn och ungdomar från Malmö Kulturskola visar prov på ungt skapande. Från årsskiftet är det projektledare Ann Hingström som håller i programläggningen. Zapp! blir en mötesplats där unga malmöbor är en aktiv del av utställningsprocessen – både i idéarbetet och utförandet. Ett sådant forum saknas på många sätt i Malmö idag. Senare under hösten kommer Zapp!s koncept för 2006 att presenteras närmare. För mer information om Seriefrämjandets festival: www.isv.se För mer information om Zapp!, kontakta: Anna Lyrevik, chef Malmö Kulturstöd, 0704-34 48 53 eller Ann Hingström, projektledare Zapp!, 0768-82 06 22.