Tomas Kull kliver av som vd för MatHem – kvarstår som ägare och styrelseledamot

Tomas Kull kliver av som vd för MatHem – kvarstår som ägare och styrelseledamot

Tomas och Karolin Kull grundade MatHem 2006 – ett bolag som de tillsammans med sina 1500 medarbetare byggt till att bli Sveriges största matleverantör online. MatHem omsätter idag ca 1,5 miljarder kronor och har verksamhet över stora delar av Sverige. Tomas Kull har varit vd sedan bolaget grundades och Karolin Kull har varit marknadschef. Nu väljer de båda att lämna sina operativa roller, men behåller både ägande och styrelseposition.

”De tolv år som jag och Karolin jobbat för att bygga upp bolaget har varit mycket intensiva. Jag berättade för styrelsen redan under 2018 att jag avsåg att lämna min vd-roll så snart vi hittat en efterträdare.” säger Tomas Kull i en kommentar.

”När beslutet var fattat informerade jag också min ledningsgrupp om detta och ju längre tiden har gått desto svårare är det att jobba på som inget har hänt, det skapar en osäkerhet och otydlighet. Därför är det bättre att jag kliver av redan nu, vi hoppas att en ny vd är på plats så snart som möjligt. MatHem är bara i början av sin resa, en resa vi ska följa och bidra med som ägare och från styrelsen.”

För att minimera tomrummet och fungera som en brygga tills den nya vd:n börjat kommer Andreas Bernström som är styrelseordförande för MatHem träda in som arbetande styrelseordförande. Till sin hjälp har han Therese Elmqvist, CFO på MatHem, som tar ett ökat operativt ansvar – något hon även gjort tidigare när Tomas inte kunnat vara på plats.

”Det är svårt att sätta ord på den insats som Tomas och Karolin Kull gjort. De kom som uppstickare i en industri som länge dominerats av några stora jättar. Och idag är MatHem marknadsledande inom livsmedel på nätet – en sektor som är viktig redan idag men som har fantastiska möjligheter framåt. Deras entreprenörskap och passion för att driva en viktig förändring som många hushåll efterfrågat har varit enormt betydelsefullt,” kommenterar Andreas Bernström, styrelseordförande för MatHem.

MatHem grundades 2006 av Tomas och Karolin Kull. Övriga ägare är bland andra Kinnevik, Verdane Capital och Clas Ohlson AB.

För mer information, kontakta:
Tomas Kull 070-581 12 07
Andreas Bernström 073-511 75 22

MatHem.se är Sveriges största matbutik på nätet. Företaget växer kraftigt och omsättningen för 2018 var över 1,5 miljard kronor. MatHem grundades av Tomas och Karolin Kull för att förenkla människors vardag genom en snabb och enkel tjänst, med det största utbudet av varor som levereras hem till dörren. Verksamheten finns i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö med närliggande orter. MatHem äger hela distributionskedjan från beställning och lager till kylbilar för leverans till kundernas dörr för att möjliggöra högsta kvalitet och service.