Bronsmedalj för ekologiskt surdegspitabröd från Saltå Kvarn och Il Forno Della Pita

Idag avgjordes den nationella finalen av Matverk, Sveriges största tävling för nya och innovativa livsmedel med lokal prägel. Stockholm representerades av ett ekologiskt surdegspitabröd som är resultatet av ett unikt samarbete mellan Södertäljeföretagen Saltå Kvarn och Il Forno Della Pita.

Surdegspitabrödet kammade hem en hedersam bronsmedalj och jurygrupperna lyfte särskilt fram hantverket och valet av ansvarsfulla råvaror i sin motivering. ”Kanske ser vi en klassiker födas” är en annan formulering som är värd att uppmärksamma.

På andra plats i tävlingen kom musseltapas från Bohuslän, och vinnande ur striden gick en fermenterad soda med säsongssmak från Kvass Bar & Råkök i Sörmland i riksfinalen.

Idel ädel matadel har samlats på Gastronomiskt Forum i Nyköping under två intensiva dagar för samtal och diskussioner kring temat ”Det goda skiftet – HUR?” samt för att bevittna finalen av Matverk 2018. Saltå Kvarn och Il Forno Della Pita kom alltså på tredje plats.

Det häftigaste med den här produkten är vårt samarbete, säger Per Rosengren, chef för varuförsörjning och försäljning på Saltå Kvarn. Två företag med helt olika kulturer men med den största respekt för varandra. Vår gemensamma ambition är att bondens, mjölnarens och bagarens ansträngningar ska upplevas av konsumenterna. Nu ska vi jobba stenhårt för att få ut surdegspitabrödet på marknaden och planen är att det ska ske före sommaren.

Mouris Eliya på Il Forno Della Pita berättar som sina tankar kring arbetet med surdegspitabrödet.

Det är kul med priser och uppmärksamhet, men det som betyder absolut mest för mig är att jag, som själv kom till Sverige från Libanon när jag var 4-5 år, nu kan ge min egen 3-åriga son ett mer hållbart pitabröd. Och han tycker det är gott!

Jag vill också tacka Saltå Kvarn för samarbetet och MatLust för att ha bidragit till att den här produkten kom till. Att med övertygelse och ihärdighet få vårt bageri, som har bakat pitabröd på samma sätt i 30 år, att tänka nytt och gå i en mer hållbar riktning är stort. Nu vill vi skapa en hel linje av ekologiska pitabröd.

Juryns motivering i sin helhet:

”Kanske ser vi en klassiker födas, en produkt för vårt nya svenska folkhem. Med kraft från en stolt och långlivad tradition kommer här något nytt, men i grunden välbekant. Bra hantverk, ansvarsfulla råvaror och gott. Från butiken runt hörnet, i lunchrestaurangen och på snabbmatstället kommer vi kunna välja ett Surdegspitabröd från Stockholm.”

I Matverk tävlar nyskapande och innovativa maträtter där den bärande råvaran är lokalt producerad. Primärproducenter, innovativa kockar och kreativa marknadsförare, designers eller affärsutvecklare ihop sig i lag. Regionala vinnare utses och skickas till en nationell final. Projekt MatLust står tillsammans med Länsstyrelsen i Stockholms län bakom Stockholmsversionen av Matverk. Läs mer på www.matlust.eu/matverk.

Mer information om Matverkfinalen finns på https://www.instagram.com/matsamtal/.

Mer information:

Eva Helén, utvecklingsstrateg, MatLust och tävlingsledare, Matverk Stockholm.
Tel: 08-5230 3757. E-post: eva.helen@sodertalje.se.

Daniel Dworetsky, press och kommunikation, MatLust. Tel: 08-523 048 05. E-post: daniel.dworetsky@sodertalje.se.