Att skriva svårt - enkelt

Att skriva svårt - enkelt

När man som jag är van att skriva inom den akademiska världen var det en utmaning när jag tillsammans med min författarkollega Anders Wahlberg i slutet av 2007 började skriva vår första populärpsykologiska bok 17 typer av män – och vad de säger till psykologen. Svårt för att man var tvungen att verkligen börja fundera på vilken målgrupp man skrev till. Det gick inte längre att förlita sig på akademiskt fackspråk och krångliga formuleringar som är allmänt accepterade inom den vetenskapliga världen.

Det blev en aha-upplevelse och gjorde att jag lärde mig att ”tänka dubbelt” i mitt skrivande, dvs att både tänka akademiskt och populärt när jag formulerade mig. På det sättet tror jag att jag hittade balansen. Det var en liten barriär att komma över, och framför allt en nyttig erfarenhet.

Det är också ofta en barriär att möta den akademiska litteraturen när man börjar läsa på universitet, för att den skiljer sig så mycket från den man läst tidigare. Behöver den verkligen göra det kan man undra? Jag tycker universiteten generellt är för rädda att komplettera den traditionella litteraturen med mer populär litteratur Det skickar jag som en passning till berörda.

På samma sätt är det viktigt att i andra sammanhang lära sig presentera det vetenskapliga tänkandet på ett begripligt sätt. Som jag skrev i går tenderar exempelvis vi psykologer att krångla till det något otroligt.  Det handlar om hur man uttrycker sig i skrift, men inte minst i media eller i samtal med enskilda individer. Där finns det mycket att lära!

Psykologi – helt enkelt alltså!