Ny modell för utvärdering av högre utbildning sågas!

Ny modell för utvärdering av högre utbildning sågas!

Regeringen har gett Högskoleverket (HSV) ett detaljerat uppdrag att göra om och genomföra en utvärdering av svensk högre utbildning under 2011-2014. Arbetet med den första omgången utvärderingar skall redovisas den 25 april 2012 efter månader av förseningar, avhopp och andra problem.

Dessutom kommer lagom till denna redovisningen en europeisk rapport som sågar det nya utvärderingssystemet så till den milda grad att man hotar med att Sverige inte längre skall få vara medlem i den europeiska branschorganisationen för utvärdering av högre utbildning. Rapporten i sin helhet återfinns HÄR.

Utgångspunkten för utvärderingen är kanske det enda som faktiskt har någon bäring i verkligheten. Utvärderingen skall ta utgångspunkt i de nationella examensmålen för respektive examen, t ex psykologexamen. Så långt är allt väl. Rimligt är att analysera hur väl utbildningssätena jobbar i enlighet med de uppställda målen.

Där slutar tyvärr det lovvärda. Går man över till tillvägagångssättet, har jag svårt att förstå att Regeringen genom Högskoleverket inte har större förståelse för variationerna inom svenskt högre utbildningsväsende.

Utvärderingen av de olika utbildningarna baserar sig till allra största del på kvalitén i ett antal examensuppsatser som slumpvist valts ut. Baserat på dessa uppsatser, som är genomförda och bedömda på strikt vetenskaplig metod och tillvägagångssätt tror man sig kunna uttala sig om och bedöma vilket utbildningssäte som genererar de bästa psykologerna.

Då har man inte förstått att många utbildningar, speciellt de som ger yrkesexamina är processutbildningar som inte i första hand är till för att generera forskare eller sökande till forskarutbildning. Psykologutbildningen skall skapa duktiga och kompetenta psykologer som i olika roller skall förstå, bedöma och hjälpa individer, grupper och organisationer. Den är inte konstruerad för att skapa de bästa potentiella forskarna.

Granskningarna av de aktuella uppsatserna har kantats av problem. Ett flertal av granskarna har hoppat av sina uppdrag då de känner att deras vetenskapliga integritet är hotad.

En av de viktigaste orden inom all form av mätning är validitet, giltigheten. Det vill säga att man verkligen mäter det man vill mäta. De flesta är överens om att man inte mäter kvalitén på en 5 år lång processutbildning som psykologutbildningen genom att granska ett fåtal forskningsinriktade examensarbeten.

När nu resultaten från denna enormt kostnads- och tidskrävande process, som sysselsatt över 400 personer under lång tid, nu skall komma med sin första rapport den 25 april står vi som finns i verksamheten med stora problem.

Om vi får ett gott omdöme betyder det att vi är bra på att utbilda forskare, men det är inte det vi vill, eller ska göra. Så hur skall vi tolka det resultatet? Om vi får ett dåligt omdöme, innebär det att vi inte är bra på att utbilda forskare, men är det då bra, eller dåligt.

Resultatet från utvärderingen, som dessutom kopplas ihop med framtida pengar till lärosätena, kommer sannolikt att bli ett enda jaså. Vi kommer helt enkelt inte att få något svar på om vi är bra på det vi gör eller ej.

Vi som jobbar med att ständigt utveckla och förbättra våra utbildningar kommer att fortsätta med det, dock helt utan hjälp från en av de mest kostsamma utvärderingsinsatser någonsin. Jag vill uppmana HSV att pausa denna utvärderingsmodell och i samarbete med oss som genomför utbildningarna diskutera hur man på bästa sätt kan få en bild över kvalitén på våra utbildningar.

I väntan på det tänker vi fortsätta utbilda duktiga psykologer, det tror vi oss vara ganska bra på.

För mer information, kontakta Mattias Lundberg, 070-3154078