MAZDA MX-30 – ELEKTRISK VÄRLDSPREMIÄR I TOKYO

MAZDA MX-30 – ELEKTRISK VÄRLDSPREMIÄR I TOKYO

Tokyo, 23:e oktober 2019 – Mazdas första serietillverkade elbil, Mazda MX-30, har i natt haft världspremiär på bilmässan i Tokyo. Modellen har bakhängda ”freestyle-dörrar”, en exklusiv interiör som använder sig av ekologiska material och en batteristorlek som ger en räckvidd på ca 200 km (WLTP). Priset för Mazda MX-30 First Edition, den första välutrustade utgåvan, startar på 349 900 kr och den kan redan nu förhandsreserveras på mazda.se.

En elbil med Mazda-egenskaper

Den nya elbilen anländer till återförsäljare runt om i Europa från september 2020 och Yasuhiro Aoyama, President & CEO på Mazda Motor Europe, sade följande i samband med premiären: ”Precis som för alla våra produkter har våra ingenjörer och designers haft ett tydligt mål för vår första elbil. Den ska ha en design som sticker ut, ge samma fina körupplevelse som alla Mazda-modeller och framförallt bidra positivt till att minska miljöpåverkan under hela sin livstid.”

”Vi har fokuserat våra resurser på att få fram en elbil som vi förutspår blir en andrabil där vår bils räckvidd passar väl för våra kunders behov.”

Han säger också att många av de journalister som haft möjligheten att provköra testbilen i förväg har varit positiva till bilens köregenskaper. ”Att skapa bilar med de rätta köregenskaperna är i fokus för varje ny Mazda vi utvecklar och vår nya elbil är inget undantag.”

Med föraren i fokus

Precis som för alla andra Mazda-modeller har Mazdas ingenjörer arbetat intensivt med att ge Mazda MX-30 så bra köregenskaper som möjligt oavsett om bilen accelereras, bromsas eller körs genom en kurva. I tillägg till att optimera samspelet mellan de elektroniska komponenterna är också batteriets placering i karossens struktur en viktig del för bilens köregenskaper. Även interiört är det tydligt att föraren har varit i fokus då tre olika digitala paneler tillsammans ger enkel översikt och minimalt med distraktioner.

Kodo design

Bilens design uppvisar ett nytt uttryck av Mazdas prisvinnande designspråk Kodo design och genomsyras av ”less is more”. Bakdörrarna, som är hängda i bakkant, för tankarna till sportbilen Mazda RX-8. I interiören finns en högre grad av miljövänliga material och riktigt läder är i stor utsträckning ersatt av icke-animaliskt läder. Mittkonsolen är till viss del inklädd i kork, en flirt med Mazdas historia då Mazda från början tillverkade kork när bolaget grundades 1920.

Var kommer namnet från?

Mazda har tidigare använt MX-beteckningen för andra modeller. Den mest kända är MX-5, men även MX-3 och MX-6 har använts. Mazda CX-7, en SUV precis som MX-30, visades som konceptbil under namnet MX-Crossport. Eftersom både dimensioner och karosstyp påminner om nya Mazda CX-30 blir -30 en naturlig avslutning på bilens namn.

Tekniska specifikationer

Mazda MX-30 First Edition kan nu reserveras på mazda.se och priset är 349 900 kr. Det är ett generöst utrustat lanseringserbjudande och utgåvan innehåller bland annat 18” lättmetallfälgar, adaptiva LED-strålkastare, adaptiv farthållare, head-up display som projicerar i vindrutan och en omfattande lista med aktiva säkerhetsfunktioner. De som väljer att göra en reservation erbjuds också ett reducerat pris för en unik 3-tonslack.

Karosstyp SUV
Antal säten 5
Längd x bredd x höjd 4,395mm × 1,795mm × 1,570mm
Hjulbas 2,655mm