All skull ler se jamska, de fineste språke på jola (Alla skulle lära sig jamska, det finaste språket på jorden)

Är du nyinflyttad jämtlänning som funderar på vad de jamsk-talande jämtarna egentligen säger? Kanhända pratar dina föräldrar jamska obehindrat, men inte du? Eller har du kunnat jamska men glömt bort många uttryck och ord och dess betydelse? Vi vill damma av jamskkunskaperna i länet och hålla vårt språk levande, i februari startar därför Medborgarskolan i Östersund kursen Jamska – Jämtarnas eget språk!

Vad är då jamska? Jamskan är faktiskt ett eget språk i den meningen att den har en egen grammatik, egna ord som måste översättas och egen meningsbyggnad. Språkets status är idag oklar men omfattande arbete har gjorts för att stärka dess ställning och bevara den som levande dialekt.

Kursen kräver inga förkunskaper, vi koncentrerar oss på att lära och öva det praktiska vardagsspråket, fokus ligger på ordförråd och på att tala och använda jamska otvunget och varierat i olika situationer. Vår kunnige kursledare är Östersundsprofilen och tillika jamsk-experten Bo Oscarsson.

Varmt välkommen!