Crazy Club-gruppen är Årets Förebild 2012 i Kristianstad

Brottsförebyggande rådet (Brå) och Lions Club i Kristianstad har utsett Crazy Club-gruppen till Årets förebild 2012. Medlemmarna i gruppen vinner ett pris på 10 000 kronor vardera.

Crazy Club-gruppen arrangerar disco för ungdomar i Kristianstad där det är nolltolerans av droger. Gruppen samarbetar med Barbacka och vuxna för att skapa en tryggt och välorganiserat disco. Crazy Club-discot håller därmed borta ungormarna från ”gatan”.

Brottsförebyggande rådet (Brå) och Lions Club i Kristianstad premierar Crazy Club-gruppen till Årets förebild 2012 genom att ge varje medlem 10 000 kronor vardera.

Brå’s motiveringen lyder:
Vi anser att Crazy Club-gruppen har lyckats bedriva ett gott förebyggande arbete bland annat genom nolltolerans av alla sorters droger. Crazy Club-gruppen har lyckats möta ett behov som funnits bland Kristianstads ungdomar på ett tryggt och välorganiserat vis. Crazy Club discot är ett disco av ungdomar, för ungdomar, med närvaro och stöttning av trygga vuxna. Därför tycker vi att Crazy Club-gruppen bör lyftas fram som årets förebild 2012.

Cirkelledare inom musik

De som får priset Årets Förebild 2012 är Adam Jamour, Ali Bacacat, Anton Sultalo, Joanna Nilsson, Martin Lesniak, Onur Alpar, Saga Nybble och Salowan Shamky. Förutom att gruppen arrangerar Crazy Club är deltagarna cirkelledare på Medborgarskolan inom musik och då främst inom hiphop.

Till sin hjälp har finns bland annat Malsor Sylejmani, som för många är en känd hiphop-artist från Kristianstad, David Hanna från Medborgarskolan och Patrik Svensson som är ansvarig på Barbacka.