Crossfire gör låt för föräldralösa flickor i Kenya

Crossfire gör låt för föräldralösa flickor i Kenya

Crossfire, bestående av bröderna Rodrigo ”Rigo” och Cristian ”Cribs” Pencheff, släpper idag tillsammans med den somaliske sångaren Dahir singeln ”Salalaa”. Låten är första singeln från ett kommande album där intäkterna oavkortat kommer att gå till föräldralösa flickor i byn Garissa i nordöstra Kenya.

- Dahir framförde en tidig version av ”Salalaa” under en afrikansk fest där jag var DJ och inspirationen till ett samarbete blev då ett faktum, berättar Rigo.

Rigo inledde sin karriär som medlem i Latin Kings som han senare lämnade för att fortsätta med sin ursprungliga grupp Infinite Mass. 2009 såg vi honom i Melodifestivalen som en del av Rigo & The Topaz Sound där gruppen gick vidare till Andra Chansen.

- Med ”Salalaa” tar jag ett nytt grepp och blandar västerländsk musik med klassisk somalisk sång och engelsk rap, utvecklar Rigo.

”Salalaa” är producerad av Rodrigo ”Rigo” och Cristian ”Cribs” Pencheff ihop med Rob Wåtz från Rob N Raz. Den kommande skivan produceras med stöd av Medborgarskolan som de två senaste åren, i samarbete med Carl-Axel och Monica Ekmans stiftelse, startat barnhem, sjukhem och skola i Garissa, Kenya, för att ge föräldralösa flickor möjligheten till utbildning och tak över huvudet.

För mer information:
Helen Riise, rektor Medborgarskolan Stockholm, helen.riise@meborgarskolan.se, 0733 97 64 34

Närmare en miljon människor deltar varje år i Medborgarskolans kurser och kulturaktiviteter. Vi finns över hela landet och vår verksamhet är öppen för alla. Vårt mål är att stimulera till kunskapssökande, eget skapande och samhällsengagemang. Vi förenar trivsamma lärandeformer med höga krav på kvalitet och kompetens.