De byter koncernspråk till engelska – tar hjälp av Medborgarskolan

De byter koncernspråk till engelska – tar hjälp av Medborgarskolan

När NIMAB blev uppköpta av den internationella koncernen Strabag skulle plötsligt all rapportering ske på engelska. En utmaning man klarade med hjälp av Medborgarskolan.

– Även om våra medarbetare kan engelska är det inte okomplicerat att byta arbetsspråk, säger Marie Fäldt, personalansvarig för tjänstemännen på NIMAB. Det blev mitt uppdrag att hitta en lämplig språkkurs, men jag upptäckte snabbt att utbudet var enormt och att många kurser var väldigt dyra. Jag var dessutom osäker på om vi skulle få det vi behövde. Lösningen blev en lärare från Medborgarskolan som verkligen förstod våra behov.

NIMAB är en av södra Sveriges ledande bygg- och anläggningsentreprenörer. Företaget grundades 1985 och från att ha varit ett lokalt företag blev man för något år sedan uppköpt av den österrikiska koncernen Strabag. Man gick från en styrka på 160 personer till att bli en del av en världsomspännande koncern med 76 000 anställda. En stor förändring för det Sjöbobaserade företaget.

– All rapportering av siffror och ekonomi ska ske på samma sätt i hela Strabag-organisationen. För oss i Sjöbo innebar det nya system. För att köra in oss på de nya arbetssätten fick vi in en kollega från Tyskland som kunde systemet på sina fem fingrar.

Detta innebar att man även förväntades prata engelska runt fikabordet. Något som inledningsvis skapade en hel del osäkerhet. Det är skillnad på att prata engelska på semesterresan och på att ha det som arbetsspråk.

– Det kändes som ett stort ansvar att välja vidareutbildning för 50 tjänstemän. Mitt val föll på Medborgarskolan där jag tidigare hade gått kurser på min fritid. Jag kände att det här var en trygg aktör som jag kunde lita på.

Marie förklarar att en av fördelarna med Medborgarskolan var att hon fick vara med och styra upplägget av utbildningen. Undervisningen kunde dessutom ske i NIMABs egna lokaler, något som drog ner kostnaderna rejält.

– Jag har bara gott att säga, det är tydligt att folk känner sig mycket bekvämare nu. Vi har satsat på konversationsengelska spetsad med terminologi för byggbranschen. Att vi dessutom haft roligt är ett extra plus, avslutar Marie Fäldt.

Den lyckade satsningen på engelska har medfört att NIMAB även valt att genomföra skräddarsydda kurser i Word och Excel, även dessa i Medborgarskolans regi.

Bildtext: Nils-Alve, Monica och Markus på NIMAB har spetsat sina kunskaper genom Medborgarskolans skräddarsydda kurser.