De satsar på avancerad affärsengelska – stärker banden med leverantörer

De satsar på avancerad affärsengelska – stärker banden med leverantörer

På KG Knutsson har man daglig kontakt med leverantörer från hela Europa. Malmökontoret är företagets kanal in i Sverige och här ansvarar man för importen av över 300 000 reservdelar och tillbehör, främst till personbilar och lastbilar. Att behärska engelskan är ett måste. När KGK i Malmö nyligen tecknade avtal om språkkurser föll valet på Medborgarskolan.

– För oss handlar språkkurserna om ren affärsnytta, säger Magnus Norin, ställföreträdande affärsenhetschef i Malmö. Vi är åtta produktchefer med ansvar för ett hundratal internationella leverantörer. Då gäller det att behärska affärsengelskan till fullo. Medborgarskolan kunde leverera precis det vi sökte och har visat sig ha en grundlig förståelse för våra behov.

KGK är generalagent för världsledande tillverkare inom fordonsbranschen. I Sverige bedriver man verksamhet i Sollentuna, Göteborg och Malmö. Utomlands har man en närvaro i Norge, Finland och de Baltiska staterna. Under 2016 firar KG Knutsson 70 år, och nu bygger man för framtiden. Ett konkret steg är att lägga avancerad affärsengelska på schemat.

– Merparten av vår kommunikation sker på engelska. Ofta handlar det om komplicerade avtal där stora belopp står på spel. Genom att nu spetsa vår språkkompetens siktar vi på att stärka banden med våra europeiska leverantörer. Kurserna är redan igång. Vår lärare är från England och det är tydligt att hon har gjort en grundlig research av branschen. Vi lär oss helt enkelt rätt grejer, avslutar Magnus Norin.