En kväll för Afrikas flickor!

En kväll för Afrikas flickor!

Fredagen den 16 mars kl 17.30-19.30
På Medborgarskolan, Hagagatan 23 A

Möt Carl-Axel Ekman, 89 år, läkaren som efter en lång läkarbana som chefskirurg på Borås lasarett och läkare för Elfsborgs fotbollslag, kom till Kenya och startade en flickskola i byn Garissa. Sedan 1988 har arbetet fortsatt med sjukvård och privat hjälpverksamhet främst riktad mot diskriminering av kvinnor.

I tjugo år har Carl-Axel Ekman varje år åkt ner till Garissa. Där har han, tillsammans med sin nu avlidna fru, byggt upp ett sjukhus, ett barnhem och en skola och blivit pappa och vän för hundratals föräldralösa och sjuka barn.

Efter sin pensionering reste Carl-Axel Ekman ner till Kenya med Rotarys läkarbank. Han mötte en misär som fick honom och hans dåvarande fru att engagera sig i framförallt de föräldralösa flickornas situation. Under åren har det blivit många resor och en bestående insats.

År 2007 bildade Monica och Carl-Axel Ekman en insamlingsstiftelse som ett resultat av paret Ekmans mångåriga arbete som volontärer i Garissa, Kenya. Arbetet är bland annat inriktat på att stödja utsatta flickor och ge dem utbildning.

Tillsammans arbetar man för att:
- ge ett hundratal flickor ett säkert och tryggt hem
- ge fler flickor möjlighet till skola och utbildning
- bekämpa kvinnlig könsstympning

Medborgarskolan samarbetar sedan 2011 med Garissa för att sprida kunskap och samla pengar till verksamheten.

På fredag den 16 mars arrangerar Medborgarskolan en kväll för Afrikas flickor där allmänheten är välkommen att lyssna på Carl-Axel Ekman, lyssna på musik med Rigo och Dahir, Crossfire. Se dansgruppen Nsako Afro Dans från Uganda och mingla med flera afrikanska föreningar i Stockholm!

Valfri entré – Intäkterna går till flickskolan i Garissa.

Helen Riise
Rektor Medborgarskolan Stockholm
Helen.riise@medborgarskolan.se

Närmare en miljon människor deltar varje år i Medborgarskolans kurser och kulturaktiviteter. Vi finns över hela landet och vår verksamhet är öppen för alla. Vårt mål är att stimulera till kunskapssökande, eget skapande och samhällsengagemang. Vi förenar trivsamma lärandeformer med höga krav på kvalitet och kompetens.