Franska Skolans nya logotyp.

Franska Skolan Göteborg byter logotyp och lanserar ny webbplats

Franska Skolan Göteborg är en svensk friskola med fransk profil som startade redan 1992 i samband med samarbetet mellan Volvo och Renault. I samband med att högstadiet flyttar till större lokaler på Molinsgatan och expanderar med fler klasser passar man på att byta logotyp och lansera en helt ny webbplats. Den nya logotypen symboliserar med en färgglad fyrklöver de fyra kärnvärdena; individen i centrum, ömsesidig respekt, utveckling i samverkan och kunskapens egenvärde.

Medborgarskolan är huvudman för Franska Skolan Göteborg som drivs som en ideell förening. Skolan består av förskola och grundskola från förskoleklass upp till årskurs 9. Förskolan och grundskolan till och med årskurs 6 är inrymda ett stenkast från Molinsgatan i lokaler på Landalagången 3.

Skolan är en liten enhet med ca 24 elever i varje klass och nära kontakt mellan barn, föräldrar och personal. Syftet med Franska Skolan är att eleverna ska få uppleva den rikedom det innebär att ta del av frankofona kulturer och det franska språket. Detta förbereder våra barn/elever att i framtiden kunna möta en alltmer internationaliserad värld. På Franska Skolan har eleverna möjlighet att ta gymnasiepoäng i franska redan på högstadiet.

Skolan är öppen för alla barn och förkunskaper i franska är absolut inget krav. All undervisning, utom i franska, sker på svenska och skolan följer den svenska läroplanen.

Till hösten 2017 expanderar Franska Skolan med ytterligare en klass i årskurs 6 och 7 och nu är hög tid att söka för den som är intresserad.

Mer information om Franska Skolan och hur man ansöker: