Kurser får folk i rörelse

Kurser får folk i rörelse

Att sitta stilla skapar ohälsa och stelhet. Genom att gå kurser får du mer rörelse i din vardag. Många företag har friskvårdsbidrag som kan användas för en yoga- eller danskurs på Medborgarskolan istället för ett traditionellt gymkort.

Var tredje svensk sitter still på rumpan mer än åtta timmar varje dag. Framför dator, på möten på jobbet, på bussen hem och framför teven på kvällen. För mycket stillasittande leder till att du blir stel, en ökad risk för ohälsa i allmänhet och dåligt hjärta.

Medborgarskolan ger nya vanor och många kurser ger dig även mer rörelse i livet. Genom att använda friskvårdsbidraget, som många företag har, kan fler få in mer aktiviteter i sin vardag. Exempel på är yoga- och danskurser av olika slag. Utöver detta kan även mentalträning och föreläsningar inom stresshantering, hälsa och motion ge bättre välmående.

- Mötet och inspirationen som uppstår på en kurs, oavsett ämnen, brukar uppfattas hälsofrämjande för de som deltar. Men vissa av våra kurser är friskvårdsberättigade och därmed kan alla som har friskvårdsbidrag använda sin peng även hos oss. Kan vara att gå en yoga- eller danskurs. Så upp och hoppa - det gäller livet, uppmanar Karin Holm marknads- och kommunikationsansvarig på Medborgarskolan i Skåne.