Medborgarskolan och Unga Aktiesparare ska samarbeta kring utbildningar om aktier och privatekonomi.

Unga Aktiesparare ny samarbetspartner till Medborgarskolan

Medborgarskolan och Unga Aktiesparare har ingått avtal om samarbete. Detta gäller i första hand UA-Akademien – en utbildning kring aktier och privatekonomi för Unga Aktiesparares medlemmar.

Unga Aktiesparare hjälper sina medlemmar att spara och investera smart. Genom bland annat utbildningar, events och tidningar får de lära sig mer om finansmarknaden och hur man investerar. Unga Aktiesparare har ca 13 000 medlemmar och finns över hela landet.

Det nya samarbetet med Medborgarskolan innebär att de båda organisationerna tillsammans ska ordna folkbildning för Unga Aktiesparares medlemmar. Detta sker till en början inom ramen för UA-Akademien, en två dagars utbildning som tar upp frågor kring sparande, pension, aktie- och fondkunskap med mera.

Medborgarskolan kommer att dela med sig av sitt nätverk och ge Unga Aktiesparare tillgång till lokaler runt om i landet.

─ Samarbetet med Medborgarskolan är klockrent för oss, säger Unga Aktiesparares VD Tove Zander. Vi har haft brist på bra lokaler, men i och med detta kommer vi att kunna ta in fler deltagare i UA-Akademin. Medborgarskolan som erfaren arrangör av kurser och utbildningar kommer att hjälpa oss att utveckla detta ytterligare.

I och med samarbetet kommer Unga Aktiesparares kursledare att erbjudas gå Medborgarskolans ledarutbildning.

─ Vi är mycket glada över att få börja samarbeta med Unga Aktiesparare och deras utbildningar kring privatekonomi, säger Ann-Sofie Olding, förbundschef på Medborgarskolan. Via dem når vi en ny, yngre målgrupp, som i och med detta kan påverka sin egen livssituation och utjämna bildningsklyftorna, vilket ingår i statens syfte med folkbildningen.

För mer information, kontakta

Ann-Sofie Olding, förbundschef Medborgarskolan, 070-864 69 50, ann-sofie.olding@medborgarskolan.se
Tove Zander, VD Unga Aktiesparare, 08-30 00 35, tove.zander@ungaaktiesparare.se