Medeons nye VD ser optimismen spira på Medeon

Medeons nye VD ser optimismen spira på Medeon

Ulf G Andersson har länge varit verksam inom life science, bland annat i företagsledningar och som ledamot i bolagsstyrelser och nu som verksamhetschef för Det Medicinska Malmö.

-  Medeon är en fantastisk plats, mitt i hjärtat av Medicon Valley, bara en kort promenad bort till Skånes Universitetssjukhus och Clinical Research Center där Lunds Universitets Diabetes Center bedriver världsledande diabetesforskning, säger Ulf G Andersson, VD Medeon.

Han lyfter fram tre utmaningar som Medeon står inför. För det första att Medeon uppnår samma status som andra liknande organisationer och science parks både i närområdet och nationellt. För det andra att finna en harmonisk utveckling mellan tillgång och efterfrågan på lokaler på Medeon. I dagsläget är det nämligen i det närmaste helt fullt i lokalerna. Den tredje utmaningen är att etablera värdeskapande samarbeten och möten mellan relevanta aktörer inom life science.

-  Jag tror på kraftfulla samarbeten även nationellt, som exempelvis Medeons samarbete med Sahlgrenska Science Park i Göteborg och Karolinska Institutet Science Park i Stockholm. Tillsammans kan vi skapa ”state of the art noder”, som är till nytta för Medeon-företagen, regionen och Sverige, säger Ulf G Andersson.

Ulf menar att optimismen spirar på Medeon, inte minst efter att forskare på fakulteten för Hälsa och samhälle vid Malmö högskola flyttat in i ett hus på Medeonområdet. Tanken är att huset ska vara en tillgång för fakultetens laboratorieverksamhet på sikt. Han tillägger att det är de välskötta verksamheterna som är den viktiga kärnan i parken.

-  Vår region har stora förutsättningar att profilera sig inom flera viktiga områden, till exempel cancer och diabetes. Varför inte ett cancercenter i Lund och ett diabetescenter i Malmö?, spekulerar Ulf.