Office IT-Partner har nu eget kontor i Medeon Science Park

Office IT-Partner har nu eget kontor i Medeon Science Park

Joacim Mårtensson har löst IT-problem hos flera företag på Medeon sedan 90-talet. Trots att han länge varit ett välkänt ansikte är det först i år han har skaffat sig ett kontor i Medeon Science Park. Han arbetar för Office IT-Partner, som numera är ett av Medeonföretagen.

Kontoret är bemannat minsten dag i veckan och det förenklar för Medeonföretagen att få sina IT-problem lösta jämfört med tidigare, förklarar Joacim Mårtensson

– Generellt kan vi hjälpa till med alla IT-frågor som företagen har. Det kan vara leverans av programvara, hårdvara och skrivare samt utbildningar och andra problemlösningar. Vi ger företagen råd om deras IT-strategi och kan även agera som deras interna IT-avdelning och hjälpa till vid beslut om investeringar, säger han.

För att nämna ett exempel berättar han om ett medelstort företag som kontaktade Office IT-Partner för att få stöd när de avsåg att förbättra sin dokumenthantering. Företaget fick in en offert avseende uppdraget, men efter att Office IT-partner gjort en behovsanalys och därefter utvärdering hos företaget, föreslog de en annan lösning, vilken resulterade i att företagets årliga kostnader för dokumenthantering minskade med 30 procent.

På Medeon hanterar Office IT-Partner IT-infrastrukturen, det vill säga det trådlösa nätet och fibernätet. Det ingår dessutom i deras uppdrag att ge inkubatorbolagen enklare IT-support, som till exempel hjälp att komma igång när de flyttar in i lokalerna.

Ett av tipsen som Joacim Mårtensson ger till de små inkubatorföretagen är att de bör utgå från den utrustning som de redan har. Är de nöjda med prestandan så räcker detta.

– Det krävs inte alltid dyra IT-lösningar. Det viktigaste är att du arbetar rätt med den utrustning som du har och att det centrala som internet och skrivare fungerar. Senare kan du bygga på med ny programvara, ny datoretcetera.

Joacim Mårtensson löser ofta mindre datorproblem, utan att slå på taxametern.

– Om jag möter någon när jag ändå är på Medeon som har ett enkelt problem, försöker jag lösa det direkt.

Office IT-Partner finns på ett 30-tal orter i landet och har totalt 400 anställda, varav cirka 25 i Malmöregionen. De är en stor aktör och har därmed bra avtal med leverantörer och kan erbjuda sina kunder prisvärda lösningar, enligt Joacim Mårtensson.

Han avslöjar dessutom att han är lite av en tekniknörd, ”early adapter” som älskar det senaste. Hans svar på frågan ”vilken teknikpryl är du mest förtjust i just nu?” är ändå lite förvånande (trodde svaret skulle bli Apples smarta klocka, eller något liknande):

– En fantastisk bläckstråleskrivare, som är tyst, snabb och så partikelfri att den kan användas i rum med extra höga renhetskrav, vilket krävs inom exempelvis läkemedelsproduktion.