Medeonföretag firar 10 år och lanserar dentalprodukt i Sydamerika, Ryssland och Asien

Medeonföretaget Swedencare fyller 10 år och lanserar sin dentalprodukt i Brasilien, Japan, Ryssland, Australien och Sydkorea. Produkten baseras på havsalgen Ascophyllum Nodosum och motverkar plack och tandsten på såväl människors som hundar och katters tänder.

Sedan tidigare är företaget etablerat i 30 länder. Malmö och Medeon är navet i företagets satsning på nya marknader. Den patenterade produkten upptäcktes när en norrländsk tandläkares mötte en hundägare som gav havsalgen till sin hund med effekten att tandstenen löstes upp och försvann.

Under 2011 kommer Swedencare att lansera sin patenterade produkt i Brasilien, Japan, Ryssland, Australien och Sydkorea. Vidare kommer man att öka tillväxttakten på det 30-tal marknader där man redan är etablerad. Företaget växer snabbt på många marknader.

- Vi har mer än fördubblat omsättningen mellan 2005 och 2010. Nu ska vi etablera företaget på ytterligare marknader samtidigt som vi ska växa på marknader vi redan är etablerade på, säger Andreas Lysander, Export Sales Manager, Swedencare.

Företaget har patent för produkten ProDen PlaqueOff som minskar förekomsten av plack och tandsten hos såväl människor som djur. Patentet inkluderar även en rad sjukdomar som orsakas av att munbakterier som sprids i kroppen. Produkten baseras på havsalgen Ascophyllum Nodosum som skördas i ishavet utanför Norge och Island.

- Swedencare är ett exempel på hur  ett ambitiöst företag väljer att nyttja Medeons gynnsamma geografiska läge med närhet till universitetssjukhus, forskning och kommunikationer, säger Bengt Lövdén, VD Medeon Science Park.

Den norrländska tandläkaren Sune Wikner upptäckte på 1970-talet av en slump att en patient som åt en kost som bestod av havsalgen Ascophyllum Nodosum fick kraftigt minskad tandsten och plack. När Sune och kollegan Roland Fastberg kom i kontakt med en hund vars tänder påverkats positivt av ett foder som innehåller havsalgen, startade de företaget Swedencare. Tillsammans med tandläkare i Kiruna, Stockholm och Malmö genomfördes ett antal studier. Dessa visade att algen har en positiv effekt på de bakterier i munnen som orsakar dålig andedräkt, plack, tandsten och blödande tandkött hos såväl människor som djur.

Kontakt

Andreas Lysander, Export Sales Manager Swedencare, 0706-767 30 30, lysander@swedencare.se.

Bengt Lövdén, VD Medeon Science Park, 0708-59 45 27, bengt.lovden@medeon.se.

Om SweDenCare

SweDenCare grundades 2001 av en tandläkare och en entreprenör. Företagets produkt PlaqueOff® minskar förekomsten av plack och tandsten hos såväl människor som djur. SweDenCare verkar idag på ett 30-tal marknader och har en hög tillväxttakt. 2007 rankades SweDenCare som det 25:e snabbast växande företaget i Sverige. SweDenCare har sitt huvudkontor på Medeon Science Park i Malmö.

Medeon Science Park är en forskningspark inom läkemedelsutveckling, medicinteknik, bioteknik och hälsovård. Forskningsparken finns i Malmö, mitt i Öresundsregionen och mitt i Medicon Valley – det geografiska område där 60 procent av Skandinaviens life science-företag finns. På Medeon finns idag ett trettiotal företag med totalt 450 anställda. Medeon ägs av Malmö stad (60 procent) och fastighetsbolaget Wihlborgs (40 procent).

Mer information finns på www.medeon.se.