Kampanjen ”Cancernytt i fickan” kan vinna EM i PR

Med kampanjen, som genomfördes sommaren 2011, kunde Merck genom en helt ny interaktiv kanal föra ut aktuell spetskunskap på läkemedelsområdet tarmcancer till sina viktigaste målgrupper – läkare, sjuksköterskor, patienter och deras anhöriga samt patientorganisationer.

För detta uppdrag skapade Dahlheim & Sjöqvist och Merck en TV-kanal för mobilen, Cancernytt i fickan. För sändningarna organiserades en redaktion som bevakade de viktigaste vetenskapliga konferenserna om tarmcancer i USA och Europa. Tittarna kunde följa sändningarna i sin dator eller mobil och kunde även ställa frågor som redaktionen på plats passade vidare direkt till världens främsta experter. Läkare, sköterskor och patienter hade möjlighet att diskutera och utbyta synpunkter genom den fullt interaktiva tv-kanalen.

”Vi är väldigt glada över att kampanjen nu har chansen att utses till Europas bästa inom såväl offentlig sektor som läkemedel”, säger Christian Nordström, Field Product Manager Onkolgi för Merck Sverige. ”Kampanjen var mitt i prick för oss eftersom den gav oss den kanal vi behövde för att direkt nå våra viktigaste målgrupper – och genom att kampanjen var så innovativ och anpassad till mottagarnas förutsättningar blev den ett perfekt uttryck för de egenskaper vi vill att varumärket Merck ska stå för.”

Kampanjen Cancernytt i fickan nominerades tidigare även till The European Excellence Awards.

”Framgångar i tävlingar berättar bara en del av historien om det arbete vi gör”, säger William Dahlheim, Creative Director, som driver byrån tillsammans med Pelle Sjöqvist. ”Men det är onekligen roligt att gå till final och se sitt bidrag ställas mot vad de stora byråerna i Europa har åstadkommit. Om inte annat visar det att modern teknik kan användas mycket slagkraftigt av oss alla”.

För ytterligare information, se http://www.holmesreport.com/news-info/11690/EMEA-Diamond-and-Gold-SABRE-Finalists-Announced.aspx

Christian Nordström, Merck AB, 0703 57 45 48

William Dahlheim, Dahlheim & Sjöqvist, 0708 77 32 10