Brev till Till Göran Hägglund

Brev till Till Göran Hägglund

Det är mer än tre år sedan missbruksutredningen offentliggjordes (april 2011). Ändå har i princip ingenting hänt. Nu skickar miljöpartister ett öppet brev till socialminister Göran Hägglund (KD) med uppmaningen att ta frågan vidare.

- Den knappa miljon svenska medborgare som missbruksutredningen berör ska inte behöva fortsätta vänta ännu längre på patientmakt och vårdgaranti, säger Jessica Rydell (MP) landstingsråd landstinget i Kalmar Län.

Rapporten visade tydligt att situationen i landet var alarmerande och att samhällets hjälpinsatser fortfarande endast nådde en bråkdel av alla med ett beroende. Men den visade också att det var fullt möjligt att förbättra landets missbrukarvård och preventionsarbetet.

Ett av de tydliga förslagen som rapporten presenterade var att införa en vårdgaranti inom beroendevården. En garanti som skulle garantera så väl medicinsk som social behandling. Ytterligare en central punkt i utredningen var stärkt kvalitet, kunskap och kompetens. Bland annat föreslogs en auktorisering av behandlingshem, nationellt normerade yrkesutbildning och en väl tilltagen satsning på forskning.

- Samtliga delar skulle ha förstärkt vården. Men av dessa förslag har vi ännu inte sett någonting förverkligas, säger Anders Åkesson (MP) regionråd i Region Skåne.

Frågan om en förbättrad missbruksvård berör en knapp miljon svenska medborgare. Enligt Missbruksutredningen är det nämligen var tionde person som lider av missbruk, riskbruk eller ett utvecklat beroende av alkohol. Till detta ska tilläggas de 100 000 ytterligare, som enligt utredningen, använder beroendeframkallande läkemedel, illegal narkotika och dopingpreparat på ett destruktivt sätt.

- Det är för alla dem som utredningen har skrivits. Det är för alla dem som Göran Hägglund redan borde ha börjat bearbeta de 70 förslag som utredningen föreslår, säger Jessica Rydell (MP) landstingsråd landstinget i Kalmar Län.

-Det är många som väntar. Och om Göran Hägglund inte får saken ur händerna riskerar de drabbade att bli ännu, säger Anders Åkesson Miljöpartiet  regionråd i Region Skåne

Brevet finns bifogat som en pdf.

Kontakt:

Jessica Rydell