Ida Nilsson (MP) ordförande i Folkhälsoberedningen.

Handikappidrotten i Skåne får 600 000 kronor i stöd

FIFH, Föreningen Idrott för Handikappade, tilldelas 600 000 kronor för att utveckla den regionala mötesplatsen FIFH-hallen i Malmö. Det beslutade Folkhälsoberedningen i Region Skåne på fredagen.

– Det är glädjande att vi nu kan stötta denna viktiga verksamhet. FIFH-hallen har blivit en viktig regional mötesplats och samlingspunkt för människor med funktionshinder i alla åldrar och från hela Skåne. Det är en ideell förening som bidrar till ökad livskvalitet genom träning och idrott, säger Ida Nilsson (MP), avgående ordförande i Folkhälsoberedningen.

Föreningen FIFH har verkat sedan 1956 och är därmed en av Sveriges äldsta ideella idrottsföreningar. De arbetar med att ge funktionshindrade barn, ungdomar och vuxna möjligheter till fortsatt rehabilitering och ökad livskvalitet genom regelbundna idrottsövningar, såväl träning som tävling. Föreningen utgår från Malmö men har under åren utvecklats till en regional aktör som arbetar med alla kommuner i Skåne och ett flertal organisationer internationellt.

Bidraget gäller verksamhetsåret 2019 och syftar till att fortsätta det innovativa arbetet med att inkludera personer med funktionsnedsättning. Målsättningen är att skapa ett långsiktigt hållbart Skåne genom att stärka samspelet mellan den offentliga och den idéburna sektorn.

– Den ideella sektorn spelar en avgörande roll för att förbättra folkhälsan. FIFH är en viktig mötesplats för många människor och fungerar som en väg in i samhället, säger Ida Nilsson.

FIFH har under de senaste åren haft bekymmer med att finna långsiktiga finansiella hållbara lösningar för verksamheten. Slutgiltigt beslut om satsningen tas av regionstyrelsen den 29 november.

Under fredagen höll Folkhälsoberedningen sitt sista möte i sin nuvarande form. Beredningens uppdrag har varit att skapa förutsättningar för en god hälsa på lika villkor för hela befolkningen. Detta för att bidra till god hälsa, utveckling, tillväxt och välfärd i regionen.

– Jag är speciellt stolt över att vi har stärkt och utvecklat samverkan med idéburen sektor. Det har möjliggjort många goda satsningar i Skåne för att främja jämlik hälsa, psykisk hälsa och barn och ungas hälsa, säger Ida Nilsson (MP).

För kommentarer, kontakta
Ida Nilsson, ordförande Folkhälsoberedningen