Jenny Wenhammar inte längre riksdagskandidat för Miljöpartiet

Styrelsen för Miljöpartiet de gröna i Skåne har beslutat att återkalla Jenny Wenhammars kandidatur i riksdagsvalet. Bakgrunden till beslutet är hennes medverkan och initiativ till aktionen i samband med statsministerns tal i Almedalen.

Det inte är förenligt med att vara förtroendevald för Miljöpartiet – eller att vara kandidat till ett sådant uppdrag – och samtidigt som aktivist störa ut andra partiers företrädare när de håller sina anföranden.

Efter aktionen i Almedalen har Miljöpartiet haft en dialog med Jenny Wenhammar om hennes kandidatur på riksdagslistan i nordvästra Skåne. Hon har då gett uttryck för en stor tveksamhet att kompromissa med denna form av aktivism och har inte kunnat avge ett löfte om att avstå från liknande aktioner i framtiden – varken som riksdagskandidat eller i det fall hon blir vald som ledamot. Jenny har tydligt markerat att hon inte är villig att följa de demokratiska spelreglerna i riksdagen vilket skulle kunna skada riksdagsgruppens arbete och därmed vårt förtroende från de vi representerar. Vi är ett resultatinriktat parti och för resultat krävs kompromisser, samarbete och justa diskussioner med de andra partierna. Att föra aktivistisk kamp i riksdagens kammare skulle sätta detta arbete åt sidan, något vi tvivlar på att våra väljare skulle vilja.

Styrelsen för Miljöpartiet i Skåne har träffat Jenny. Hon har då berättat om bakgrunden till aktionen i Almedalen och hur hon avser att agera i framtiden. Vi kan konstatera att Jenny har valt rollen som aktivist före den som riksdagskandidat och dessa två roller kommer att bli svåra att kombinera, säger Petter Forkstam, regionordförande för Miljöpartiet i Skåne.

Miljöpartiet är ett parti öppet för alla slags människor, även om man har ett aktivistiskt sätt att föra ut sin politik. Civil olydnad och aktivism är och har varit en viktig del av kampen för demokrati och mänskliga rättigheter. Kontakten med allt från hbtq-aktivister, feminister, miljökämpar och fredsaktivister är viktig och utvecklar partiets politik. Men det är också en grundläggande princip att man som kandidat för Miljöpartiet i ett demokratiskt val inte stör ut företrädare för andra partier när de talar. Kan man inte avstå de delar av aktivismen som vänder sig mot just yttrandefriheten bör man inte stå som kandidat till poster där dessa regler gäller och lägger grunden för arbetet.

Petter Forkstam menar att aktivismen har en roll att fylla men att rollerna måste vara klara.

Aktivismen har en viktig roll att fylla i samhällsdebatten och den vitaliserar demokratin. För många människor i underläge är detta enda sättet att göra sig hörda gentemot makthavare. Politiken måste alltid vara lyhörd mot dessa yttringar men samtidigt måste rågången mellan att bryta lagen som aktivist och som lagstiftare i riksdagen vara klar.

Kontakt:

Petter Forkstam