Miljöpartiets kommentarer efter dagens sammanträde i regionstyrelsen

Miljöpartiets kommentarer efter dagens sammanträde i regionstyrelsen

Personaldrivna vårdenheter.

Alliansen beslutade på dagens sammanträde i regionstyrelsen om riktlinjer för personaldrivna vårdenheter. Miljöpartiet ville att ärendet skulle återremitteras.

– Vi i Miljöpartiet har länge drivit på för att öka personalens inflytande, men ett beslut som det här måste så klart ha medarbetarnas stöd. Så är det inte i det här fallet. Fackförbunden är emot. Att börja en process att öka medarbetarnas inflytande med att köra över deras representanter är knappast rätt väg att gå. Därför ville vi se en återremiss för att räta ut de många frågetecken som finns, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne.

Region Skånes ekonomiska resultat.

Miljöpartiet reagerar starkt på att Skånetrafiken visar ett plusresultat på 110 miljoner kronor förra året samtidigt som Alliansen gör stora besparingar på busstrafiken. De neddragningar som Alliansen genomförde förra året motiverades bland annat med att det saknades pengar.

– Jag blir rent ut sagt förbannad över att Alliansen agerar så här. De lägger ner busslinjer och drar in turer när Skånetrafiken visar ett resultat på över hundra miljoner kronor. Alla de skåningar som drabbades av neddragningarna fick höra att det saknades pengar, men nu visar det sig att det inte alls är så. Skånetrafiken går tvärtom väldigt bra ekonomiskt, säger Mätta Ivarsson.

Miljöpartiet reagerar också på det stora underskott som hälso- och sjukvården i Region Skåne visade förra året enligt årsredovisningen. Resultatet för hela hälso- och sjukvårdssektorn blev förra året minus 839 miljoner kronor. Hälso- och sjukvårdsnämnden gick 439 miljoner kronor back och de skånska sjukhusen sammanlagt 486 miljoner kronor back.

– Läget för den skånska sjukvården är väldigt allvarligt. Sjukhusen blöder pengar och går tillsammans nästan en halv miljard kronor back. Det är uppenbart att Alliansens spar- och effektiviseringskrav slagit hårt mot den skånska vården. Det är särskilt oroväckande i en tid som nu, när hälso- och sjukvården står under ett oerhört hårt tryck, säger Mätta Ivarsson.

– Hela hälso- och sjukvården visar ett minusresultat på 839 miljoner kronor. Köerna har inte blivit kortare, fler får vänta på operationer och kostnaderna för hyrläkare ökar kraftigt. Dessutom tvingas fler barn- och ungdomar vänta på hjälp av psykiatrin, säger Mätta Ivarsson.

Corona-viruset

En stor del av dagens sammanträde ägnades åt information om coronaviruset och situationen i Region Skåne.

- Det är många som nu är oroliga för sin egen eller sina nära och käras hälsa. Från politiskt håll råder enighet om att fokus är att stötta Region Skånes personal. Vi måste ge dem bästa möjliga förutsättningar att under rådande omständigheter fortsatt bedriva en god vård för såväl Coronasmittade som andra patienter. Det kan inte nog understrykas vilket otroligt jobb personalen nu gör i en helt exceptionell situation, säger Mätta Ivarsson.

FÖR YTTERLIGARE KOMMENTARER, KONTAKTA:

Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne, telefon: 072 - 552 51 08

Pressbilder på Mätta Ivarsson finns här: